Twingly statistik

21 juli 2010

En handlingens man

Jag och handla går inte riktigt ihop. I alla fall inte när det gäller kläder och skor.

Häromdan var det tvunget att köpa nya sandaler. Gick in i första affär jag såg.
Tre minuter senare har jag mina sandaler.

Biträdet hämtar en kartong och jag betalar. Hon halar fram en enorm platspåse, eller rättare sagt säck, som hon ska lägger ner skokartongen i.

- Nä, jag tar dem i handen, sa jag.
Hon bara tittade storögt.
Plockade ner kassen, packade upp sandalerna.

Gav mig dem och räckte över ett kvitto.
Sen sa hon:
- Nu missar du bytesrätten. Eftersom du inte har kartongen, sa hon faktiskt.

Jag sa inget. Bara gick.
Men inser sedan att en djävla kartong tydligen är mer värd än sandalerna jag köpte.

Nu skiter jag i bytesrätten. Skulle de inte passat hade jag gett bort dem eller slängt dem.
Men nog är det lite underligt.

Lika underligt var det när jag köpte Aftonbladet igår. Istället för elva pengar ville expediten ha nio!
- Ja, så får du en Piggelin också.
Klart man nappar på sånt!

Idag var jag i en annan kiosk. Halade upp nio pengar och ville ha tidningen och en glass.
- Det vet jag inte, sa killen bakom kassan.
- Men jag vet, sa jag. Det står här i tidningen jag ska bara skriva på en kupong, det gäller hela sommaren dessutom.

- Vi har inga såna kuponger, menade killen.
- Och imorgon är jag ingen kund här, avslutade jag och betalade elva pengar utan en Piggelin.

Jag som var så djävla inställd på just glassen!

Inga kommentarer: