Twingly statistik

24 februari 2010

Konsten att laga mat(rätt)

Matrecept.
Nåt av det mest knasiga som finns, tycker jag.

Alltså inte vad som ska ingå i en maträtt, utan själva doseringen.
Häromdan skulle jag göra ärtsoppa.

Ströläste lite på paketet medan jag stod i kön för att betala.
"Till sex personer, 1,5 liter vatten..." sa texten bland annat.

Med andra ord äter jag som sex personer.
Det är den enda självklara slutledningen man dra från receptet.

Eller är det möjligen så att de som en gång gjort recepten är totala matvägrare?
Skulle tro det.

Nä, jag doserar som jag vill.
Därför vill jag se en ny sorts kokbok och receptsamlingar.

Nämligen de utan alla former av doseringar.
Bara ingredienser.
Sedan får man testa sig fram.
Experimentera tills man hittar en bra blandning.

Det vore spännande och skulle göra att matlagningen får ett nytt lyft.
Tipset går bra att "stjäla" från mig, men lite kredit kan ni väl ändå ge när det dags att lansera boken samt visa upp sina konster i nåt tv-program.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett riktigt bra förslag!
Hoppas nån nappar.