Twingly statistik

29 december 2009

Svenska spraket

Mohammed kommer emot mig stora steg. Det lyser runt honom, han är glad.

- Åhh, fi fan, alltså! Jag ska bli avvokat, alltså. Säger han och ger mig en kram.

- Ehhh, va? Advokat?
- Ja, fi fan. Nu djeflar jag snart jobbit ha.
- Men du körde ju truck och lastbil, nu bli advokat?

Ja, så där höll vi på ett tag. Han sprudlade av glädje. Han hade hittat en utbildning som skulle ge honom ett drömjobb. Men vad det var för typ av utbildning det begrep jag banne mig inte.

Advokat var liksom uteslutet. Nä, Mohammed kunde nog lite för lite svenska också för det…

Vad var det då Mohammed hade hittat?
Jo, att i nästan alla jobbannonser stod orden “adekvat utbildning”.

- Fi fan. Jak måste fixa dé. Tror du formedlingen kan fixa sånna dära bildningar?

Inga kommentarer: