Twingly statistik

1 december 2009

Tack – Aftonbladet – för dyngan

Det är då allt bra att tidningen Aftonbladet finns.
Vad skulle man gjort utan den?

Tja, sparat pengar givetvis.
Efter ett dagligt inköp av tidningen i över 30 år överväger jag starkt att låta bli köpa den.

Senaste veckan dras betyget ner rejält. Inte minst att en utomlandsreporter ska behöva skriva om Woods och Elin varenda dag….

…lägg där till Ankan som ska ha kalender, dvärgar och allt annat skit.

Journalistiska lågvattenmärken som förmodligen knattereportrar på Kamratposen borde prestera bättre.

Otroligt är det faktiskt.
Att skriva om en sån dynga när det samtidigt är kris på flera håll, både inom landet och utomlands, det måste vara tjänstefel.

Aftonbladet måste hosta upp sig rejält. Syna våra politiker mer i sömmarna, ställ dem mot väggen, ta upp ämnen som berör.
Det är er skyldighet!

Med fasa kan jag se in i framtiden. Då kommer allt mer den tyngre journalistiken vara som bortblåst. Tyvärr är det mer yta och glättighet som kommer vara då. Djupet och analyserna kommer att förpassas till andra ställen.

Och på den punkten är jag övertygad om att fler stora bloggar kommer ta över. Kanske kommer de också att skrivas av journalister som faktiskt tröttnat på att aldrig får analysera och arbeta på riktigt.

Måtte jag ha fel. För det är viktigt med analytiska media. Inte minst är det en demokratifråga.

Man kan faktiskt som journalist också vägra skriva om saker man tycker har för dålig bäring. Det har jag själv nekat till, även om det blev gnäll.

Men jag gick i alla fall med högt huvud!

Så bättring nu alla journalister, en känga i synnerhet till Aftonbladet.

 

Aftonbladet: Det var mitt fel

Inga kommentarer: