Twingly statistik

19 maj 2009

Utanförskapet

Hej!

Jag vill veta lite om det så kallade “utanförskapet”. Ett ord som jag hatar mer än alla andra ord. Eftersom jag hänger med bra i debatterna och anser mig vara påläst, blir jag aningen förbryllad över ordvalet.

Den som exempelvis hamnar i jobb- och utvecklingsgarantin anser Fredrik Reinfeldt kommit bort från “utanförskapet”, allt enligt den TV-sända debatten i Agenda. Har också sett programmet två gånger nu…

Arbetslinjen tycks inte hålla fullt ut, kan jag säga. Vardagen för oss som bor i gamla bruksorter ter sig lite annorlunda än storstadens. De allra flesta vill faktiskt ha ett arbete. Den som säger annat lurar bara sig själv.

Och, lika bra jag säger det, det har alltid lönat sig mer att arbeta än att gå på olika försäkringar såsom a-kassa, sjukkassa, eller vad det nu är. Det argumentet håller inte, folk vet detta och skrattar när påståendet om att “det ska löna sig arbeta”, kommer fram.

Vidare har man krånglat till det rejält för den som är arbetslös. En tjänsteman/kvinna på en arbetsförmedling får knappt hjälpa till när det exempelvis strular i ett a-kasseärende.

Jag har själv drabbats av detta och fick skriva brev till JK som sedan skickades vidare till IAF. Mycket jobbigt eftersom jag blev av med en halv månadslön och fick gå från ett utbetalningssystem till ett annat, som gjorde att jag var utan pengar mycket länge.

Ärendet ligger fortfarande hos IAF och jag tror att pengarna jag har rätt till kommer någon gång i höst. Hade detta hänt för några år sedan, kunde detta fixats upp redan på tjänstemannanivå, mellan AF och a-kassa.

Nu kostar det massa extraresurser att fixa samt att människor kommer i kläm. Men det skadeståndsanspråk jag nu har på staten täcker bara de faktiska kostnaderna. Allt de dagar jag blivit utan ersättning, inget annat. Lidandet och penganöden gjorde mig sjuk, det får man inget extra för alls.
Själva ordet skadestånd missuppfattas, många tror att det är något som tillkommer utöver de faktiska förlusterna.

Jobb- och utvecklingsgarantin har gjort att jag gått från ett “utanförskap” till ett än värre. Om detta var lösningen, så får man nog tänka ett varv till.

Coacherna som finns som konsulter gör säkert så gott de kan, men att skriva in folk lite hur som helst till dessa konsulter innebär inte att det är trovärdigare för den arbetslöse.

Man buntar ihop ungdomar som knappt har någon arbetslivserfarenhet med folk som inom ett par månader tänker gå i pension. Dessa ska tillsammans sitta och gör gruppövningar, fixa cv, eller vad det nu kan vara. Minst sagt bortkastade pengar för många av dem som skrivs in till en sån åtgärd.

Sedan nyår har jag nu blivit uppringd två gånger om utvärdering av AF samt svarat på en webbenkät om extern konsult.
Jag misstänker att man sjösatt något man inte riktigt vet vart det ska landa. Är vi arbetslösa nån form av experiment?

Jag vill veta vad som händer de som hamnat i jobb- och utvecklingsgarantin och som inte kommer vidare. Det vill säga att man inte ens kan skaffa fram de samhällsnyttiga jobb som man menar finns.

I dagsläget är denna “bortre parantes” socialkontoret.
===================================

Detta har jag nu skickat till Fredrik Reinfeldt.
Varför?

Jo, jag vill veta hur de tänker i Stockholm. Fast nåt svar räknar jag ju inte med att få.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra gjort!
Heja Karlsson.

Ann-Christine sa...

Applåder. Bra skrivet.
Vi behöver människor som dig.

Per Anderssom sa...

Helt rätt agerat av bloggaren.
Många ondgör sig över sajer och ting men agerar inte.
Tycker att bloggaren har vissa poänger i sin text också. Men det är ändå ointressant, det viktiga är att om man har frågor så ska man ställa dem, så svar kan inhämtas.
Ja, jag gillar detta precis som det de båda innan mig kommenterat.

PS: Vilken blogg! En av de bästa jag stött på. Allvar och humor i en salig blandning, underbart!

zappa sa...

Jag säger bara: TACK!