Twingly statistik

18 april 2009

Stressa på!!!

Stressade människor borde få sig en funderare emellanåt.
Stress är ett gift i kroppen som inte är nyttigt.
För mycket stress leder per omgående till att man blir sjuk.

Tydligen inget som folk känner till.

Idag var jag och handlade som vanligt i min lilla lokala affär. Före mig stod ett gammalt par i kassan. De skulle komplettera med ytterligare en vara.

Gubben släpade sig iväg för att hämta. Men hittade nog inte riktigt.
Tanten blev orolig.
- Himla tid det ska ta, menade hon. Vart tog han vägen?
- Han passade på att rymma, skojade jag. Vi hinner, ta det lugnt, sa jag, la upp mina saker på bandet och det unga paret efter mig la sina få saker också där.

Jag står där och bläddrar i Aftonbladet i godan ro.
Läser ledaren, brukar göra det när jag ändå köar.
- Ska vi gå före så du kan fortsätta läsa, eller? säger tjejen bakom mig i kön.
Va? tänkte jag.

- De håller ju på och arbetar med det gamla paret som ska handla färdigt, menade jag. Koppla av lite.

Det är ju märkligt att till och med en sån här liten vardagsbetraktelse etsar sig fast i min lilla hjärna.
Till saken hör att det gamla paret var verkligen gamla. Gick sakta och hörde illa bland annat.
Då är det väl inte så konstigt att det kanske tar lite tid att utföra sina göromål.

Förhoppningsvis kommer man själv att bli gammal. Då vill man ju inte känna sig som att man ständigt är i vägen eller upptar nån form av värdefull tid för andra.

Ta istället tillvara på de extra minutrar som ni får i vardagslivet. Stanna upp och tänk vart du är på väg.

Det är att nyttja tiden!

Inga kommentarer: