Twingly statistik

1 april 2009

Räkneövning direkt från verkligheten


Idag blir det matematik på schemat.
Jag räknar med mina egna siffror, inget taget ur luften.
Bara den bistra djävla verkligheten.

Inkomst efter skatt 9.100.
Totalhyra 4.700 med allt inräknat som försäkring, värme, vatten och el.

4.400 kvarstår.
Låter mycket det.
Men nu ska jag köra bil minst tre dagar á sex mil.
Tre dagar gånger fyra veckor är det samma som tolv.
Tolv gånger sex mil alltså.
Summa: 72 mil, som sedan ska gångas med 20 kronor milen (jag räknar billigt nu).
Blir 1440 kronor i månaden.

Kvar av mina 4.400 finns nu 3.000.
Låter mycket det.
Men så ska jag äta lite också, hade jag tänkt.
Köpa nya sommardäck till bilen.
TV:n rasslar och rosslar, strejkar snart.
Ny måste snart inköpas.
Ett par nya skor hade jag också behövt.

Ja, så här ser vardagen ut för den som drabbats av arbetslösheten.
Själv är jag ett lysande exempel på det.
Lysande?
Tja, kylskåpslampan lyser i alla fall på...
...på just ingenting!

Och nej, detta är inget skämt.

Inga kommentarer: