Twingly statistik

16 oktober 2006

Matdags - snabba ryck - blev inte bra

I helgen var det kanonväder! Solsken och fin blå himmel, vindstilla.
Redan på fredagen träffade jag en kvinnlig bekant som ville följa med ut i backen dagen efter och ragga svamp.
Så sagt och gjort. Vi packade med fika och körde till skogs under lördagen.

Fåglarna kvittrade och till och med vi gjorde det. Det var kanonskönt.
Vi hittade massa trattkantareller och vanliga gula.
Tre fulla hinkar satt vi och rensade i en skogsglänta, läppjandes på lite god fika.
I de lägena är livet ganska underbart.

Väl hemma så började hungern ge sig till känna.
Men vi orkade inte fixa nåt. Kanske gå ut och äta?
Nja, lite jobbigt. Vi kände inte för det heller.
Okej, vi ringer och beställer nåt, förslog jag och haffade telefonkatalogen.

Så blev det. Jag ringde och beställde mat.
Vi satte oss i bilen och jag släppte först av kvinnan utanför hennes hus, sedan raka vägen för att hämta mat, och sen tillbaka till kvinnan.
Men det blev en liten omväg.

För väl framme vid hämtstället stod en pizzabagare helt oförstående.
- Du har inte beställt nåt här, sa han.
- Ehh, jag ringde för 10 minuter sen ju, sa jag.
Berättade vad jag beställt. Och han tittade i sina papper.
Men nä, ingen sån beställning var gjord.

Ganska paff gick jag och satte mig i bilen. Vad var detta nu då?
Då ringde mobilen.
- Var håller du hus? Ska det ta så lång tid att hämta mat? kvinnan ringde.
- Jag är på väg, sa jag, det hände lite skit bara.

Vad fasen göra, undrade jag.
Jag körde hem. Där låg telefonboken uppslagen med alla pizzerior.
Nog hade jag väl ringt till det stället, som jag brukar göra?

Plockade upp telefonen och tryckte på återuppringningen.
- Pizzahuset! sa en röst.
- Jaha, hasplade jag ur mig.
- Vill du beställa, sa rösten efter fem sekunders tystnad.
- Nä, jag vill nog mera veta var jag hamnat.
- Pizzahuset, repeterade rösten.
- Jo, men var ligger det, undrade jag.
- Vid torget. Ska du beställa eller inte? Jag har lite att göra här...sa rösten.
- Nej, jag har redan beställt.
- Du är inte klok....klick! sen hörde jag ingen mer röst.

Inte hade jag beställt från den pizzeria jag är van vid.
Detta var ett hela annat ställe.
Mat fick vi till slut om än lite kallare än vanligt...

1 kommentar:

Anonym sa...

Dåre där!