Twingly statistik

16 september 2006

Mera diverse

Nya begrepp
Det vet ni väl att nya begrepp uppstår för jämnan.
Nu är det att göra en folkpartist.
Begreppet är tudelat.

Antingen gör man ett synnerligen klumpigt dataintrång.
Eller så är det en våldtäkt.


Nya soldater
2000-talets soldat är sannerligen de från Frälsningsarmen.
Jag är långt ifrån kristen, utgången från den svenska kyrkan sedan urminnes tider och inte heller med i nån annan kyrka.

Men dessa frälssoldater imponerar.
De skramlar runt med sina bössor, alltså pengabössor, och samlar småsmulor från månniskor som knappt något skänker.

Ibland skäms jag när jag ser vad som händer.
Vid ett stort varuhus brukar det stå en man och samla pengar. Han är skåning, det hörs lång väg när han pratar.
Men ingen stannar och pratar med honom.

Vid enstaka tillfälle händer det att nån slänger ner en peng i hans bössa. Soldaten bugar och bockar som om ryggen skulle gå av.
- Va fan, bocka inte. Säg istället: har du inte mer att ge din snåle djävel, skulle jag vilja säga till soldaten.

Men jag gör inte det. Jag brukar slänga in en sedel i bössan när jag passerar honom. Skämta och prata lite med honom.
Samtidigt känner jag stirrande blickar från passerande som säkert undrar.
Jag bryr mig inte.

Däremot bryr jag mig om att folk inte bryr sig om andra.
Fy fan, för människor som tror de är nåt!


Till sist
För en generation sedan behövde människor vila efter avslutad arbetsdag. Nu behöver de motion.

Inga kommentarer: