Twingly statistik

13 augusti 2012

Sex Pistols saknades

OS avslutades som bekant igår. Det blev en orgie i gammal fin brittisk musik. Men en grupp saknade jag.

De gjorde låtar som Anarchy in UK och God save the queen.
Givetvis handlar det om Sex Pistols som kom fram under den tid då Thatcher styrde och ställde. Ja, det är samma kärring som Annie Lööf så högt aktar, faktiskt.

Varför just dessa låtar inte var med kan man ju undra över. Det hade sannerligen varit nåt att bita i.
John Lennons Imagine satt helt perfekt. Mycket bra gjort. Tyvärr kom sedan George Michael med låten Freedom direkt efter. Det var inte så bra.

Vad vi behöver i vårt egna musikaliskt avlånga land är en ny proggrörelse, en ny punkrörelse. De rörde om och vågade ta politiska initiativ. Nu är det ingen som vågar vara politisk i musiken.

Ja, inte ens våra politiker tycks vara just politiska längre.
Till sist väljer jag att publicera Björn Afzelius “Tusen bitar”. Jag kommer tänka på den efter flera släktingars död samt det rena faktumet att en glastallrik just gick i detta nu i tusen bitar:

Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå,
Men det kan va' svårt att tro när man inte ser den.
Och det sägs att efter regnet kommer Solen fram igen,
men det hjälper sällan dom som har blitt våta.

För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,
ser man allt med lite andra ögon.
Man övar sig, och långsamt blir man bättre på att se
skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.
Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.

Det sägs att det finns alltid nånting bra i det som sker,
och tron är ofta den som ger oss styrka.
Ja, man säger mycket, men man vet så lite om sig själv
när ångesten och ensamheten kommer.

För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,
ser man allt med lite andra ögon.
Så man övar sig, och långsamt blir man bättre på att se
skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.

Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det

Oh, Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du säkert det

Martin Mobergs betraktelser: Studenternas bostadssituation…

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är för goe Karlsson. Älskar läsa dig.
Beundrarinna