Twingly statistik

17 augusti 2012

Nu är mina åsikter viktiga

“Dina åsikter är viktiga för oss”

Så skriver Försäkringskassan i ett brev till mig. De vill att jag ska fylla i en enkät om F-kassan. Det kan man ju göra tänker jag. Men de frågor som jag vill ta upp finns inte med i frågorna.

Här finns heller ingen plats att lämna någon övrig kommentar till F-kassan. När jag tittar närmare på frågorna så ser jag tydligt ett mönster. Det är hur kontakten mellan F-kassan och mig ska vara. Vill jag ha e-post? Vill gå till ett kontor? Vill jag ha sms? osv.

Förmodligen mynnar detta ut i att F-kassan ska bli mer aktiva på elektronisk väg istället för att skicka hem papper till oss. Min känsla är att vi ska ut på deras webbsida, logga in och sedan sköta rubbet via den vägen. Bra eller dåligt? Jag vet inte riktigt.

Men jag vet att det är en snårig pappersdjungel och där man faktiskt måste träffa en fysisk person då och då vid svåra gränsfall. Men risken är att besparingar ska skjutas till på myndigheten och då kommer ännu fler kontor att kunna skjutas i sank.

Med en enkät som underlag hoppas de, tror jag, att folk vill ha mer elektroniska tjänster. Då kan de som genom ett trollslag ledigförklara en räcka personal som idag kostar pengar.

Nä, jag vet inte riktigt om jag svara ärligt eller taktiskt på den här enkäten. Just nu funderar jag på vara en taktiker.

Fortfarande är jag förbannad på F-kassan som inte orkar skicka ut dokument och kuvert till alla de som ska ha aktivitetsstöd. Dessa får folk hämta på nåt kontor, skriva ut via webben själv, eller gå till arbetsförmedlingen för att hämta. Kuvert och frimärke får man stå för själv.

Man undrar ju hur många kronor myndigheten sparat in på detta. Förmodligen har de pengarna festats upp…

Inga kommentarer: