Twingly statistik

27 oktober 2010

Bjudresa – hon betalade ju inget!

Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten är i blåsväder.

Shell bjöd henne på en resa med mat och logi.
Nu är frågan om det är en bjudresa eller studieresa, tydligen.

För mig är det ingen fråga alls. Om någon bjuder på rubb och stubb, populärt kallat all-inclusive, så kallar jag det en bjudresa.

Studieresor som en riksdagsledamot gör bör väl aldrig i helvete betalas av någon annan. Lägg dessutom till att detta är ett multinationellt bolag.

Dåligt omdöme är mitt enkla svar till Sofia Arkelsten. Det håller inte att försöka trixa med oss och säga att det var en studieresa. Dåligt omdöme kan alla, vare sig det gäller köra på fyllan eller ha fingrar i syltburken med Shell.

Men man måste våga stå för sina saker och också ta konsekvenser. Det är sånt man tjatar om i varje svensk skola numera. “Bete dig illa och det får konsekvenser”, säger man till bråkstakarna.

Om jag tar en person till en krog en kväll och betalar för middag och dricka, vad tror ni denna person kommer säga om det?
Studiebesök?
En bjudning?

Svaret klarar vilken mellanstadieunge som helst av. Men tydligen inte de som bestämmer i vårt land. Obegripligt!

Än mer bekymrad blir jag vidare när jag läser om hennes försvarstaktik. På en blogg hon driver så nämndes givetvis namnet Shell senare under xx-antal gånger.

Detta försöker hon komma runt med att säga att hon minsann skrivit mer om Naturskyddsföreningen och Greenpeace!

Man blir riktigt förbannad! Att jämföra äpplen och päron sägs vara svårt.
Men nu tar Sofia Arkelsten upp ordet jämförelse till helt nya nivåer.

Avgå är det enda rätta. Att beklaga räcker inte.
Däremot är det ju förbannat beklagligt att våra riksdagsledamöter, som faktiskt tjänar bra, inte begriper att de måste vara väsenskilda från såna här saker.

 

Expressen: Shell bjöd på resan
Expressen: Sofia Arkelsten: Jag beklagar

Aftonbladet: “Det var inte en bjudresa”
Aftonbladet: Arkelsten åkte på Shells bjudresa

1 kommentar:

Kalle Anka på Paradisvägen 13 sa...

Bara till att hålla med. Det har gåttt fullständigt åt pipan med detta landet numera.
Det är bara fiffel hela tiden.
Men när den lille skiten försöker så smälls man dit så man aldrig mer kan resa sig.
En sån här sak är ju bra för politikernas förtroende :-)

Mitt har de inte längre.