Twingly statistik

3 juni 2010

Politiskt korrekta apelsiner

Nu drar alla svängen om att man ska bojkotta varor från Israel. Lättare sagt än gjort.

Av princip har jag sedan flera år aldrig köpt nåt som kommer från Israel, om jag vet om det, alltså.
Det är detta som är svårt.

Nu sägs det att man kan kolla på streckkodsnumret och se på siffrorna. Började de med siffrorna 729 så är det från Israel.

Att kringgå detta är baggis. Man skeppar varor till ett annat land från Israel, packar om och sedan är det en ny kod. Så djävla fiffigt går det till.

I vintras var jag och skulle handla apelsiner i ett storköp. Apelsinerna kom från Israel.

- Hörru, jag skulle vilja handla lite politiskt korrekta apelsiner, sa jag till en som fyllde på frukt.
Han tittade som om han sett nån från ett dårhus på rymmen.

- Med andra ord vill jag inte ha apelsiner från Israel, förtydligade jag, långsamt och pedagogiskt.
- Nä, allt kommer från Israel just nu, blev svaret.
- Bra, då köper jag fan inga heller! menade jag.

Då dundrade en som kanske var fruktchef fram och undrade vad som stod på.
Jag förklarade läget.

- Detta har jag aldrig varit med om. Har jobbat i fem år här och du är den förste som ställer mig, förklarade den överordnande på avdelning frukt.

Ett par veckor senare stöter jag på honom igen vid frukten. Han kommer ihåg mig.

- Pssst! Kolla här. Apelsiner som inte kommer från Israel, säger han.

- Äntligen, ropar jag.

- Politiskt korrekta apelsiner. De må vara surare men de kommer kännas godare att äta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Riktigt bra formulerat.