Twingly statistik

25 juni 2010

Beryktad dag

Midsommar innebär massa saker.
Sprit och elände.

Men även fantastiska upplevelser med god mat, dryck och trevligt umgänge.

Själv ska jag tillsammans med tjocka släkten sitta ute och äta sill med nypotatis, nubbe till, sen två jordgubbar och grillning på småtimmarna.

Så har det sett ut de sista 20 åren och det ska vi inte ändra på. Traditionens makt är stor!

Under dagen har jag kopplat av med en lång vandring i det härliga sommarvädret. De lukter av en svensk sommar man fångar in är helt underbara.

Sedan kan man se såna där underbara små saker som gör att hela dan trillar på plats.

På min vandring närmar jag mig ett ställe med hästhagar. Några hästar går i sakta mak i hagarna och jagar bort flugor.

Lite längre fram ser jag en ung söt tjej som kommer gående med en häst.
Hästen ska släppas in i en hage tillsammans med andra hästar.

Det är som ett vykort, framför mig, hela scenen. Något mer typiskt svenskt får man leta efter. Detta slår till och med en dalahäst!

Tjejen öppnar för hästen och den kliver in till sina kompisar. Hälsar lite.
Sen händer det. Och snabbt går det!

Hästen slänger sig på rygg och vrider och vänder på sin kropp i smutsen, dammet, gräset och den torra leran.
Den myser verkligen av det och frustar samtidigt.

Själv brister jag ut i ett stort skratt. Det ser nämligen helmysigt ut. Samtidigt tänker jag: Så typiskt!
Därför frågar jag tjejen:

- Hästen är förstås nyryktad och genomgången in i minsta detalj.
- Ja. En sån djävla häst alltså, säger hon och skrattar tillsammans med mig.

1 kommentar:

Marie sa...

Vilken fin lite sommarbetraktelse.
Tack för att du delar med dig.