Twingly statistik

23 augusti 2009

Nixa mobilen – NU!

Mobilen ringer.
Ser att det är ett nummer man inte känner igen, men svarar.

- Jag vet att det är många som ringer dig och vill sälja saker. Jag vill ge bort en sak, börjar kvinnan i luren.

Hon håller på i tre minuter och 20 sekunder. Jag svarar mest ja och nej, under tiden.

Till sist handlar det givetvis om att jag ska “få” något slags startpaket hemskickat, fast jag måste givetvis betala portot.

- Du är väl intresserad, kvittrar kvinnan glatt.

- Jo, för fan. Lite kvinnlig fägring är jag vad jag som mest behöver nu. Var kan vi träffas, säger jag inte.

Utan:
- Nej, tack.
- Jaha, säger kvinnan och samtalet avbryts.

Telefonförsäljare måste vara ett helvete att vara. Jag vet, eftersom jag känner en del som sysslar med det. De få urusel lön, ska prata om produkter de inte ens själv tror på osv.

Arbetslösheten tvingar folk ut i en kamp för brödfödan. Telefonförsäljare kan ibland må dåligt av sitt arbete. Men de måste streta vidare för sin överlevnad.

I USA uppmärksammades problematiken med dåligt betalada jobb för över tio år sen. Oftast fick de ha tre jobb för att klara sin nödtorft.
Nu har vi samma skit här.

Konstigt nog är det ingen som lär sig. Vi kan bara titta på USA och sedan lägga en kopia på oss, allt skit där droppar snart till oss också.
Om vi istället lärde oss nåt, så kunde vi stämma i bäcken och klara oss bättre.

Sedan till själva kärnfrågan: Varför ända in i helvete kan man inte nixa sin mobiltelefon?
Detta måste man ju snarast ändra på så att man slipper vara otrevlig mot människor som bara är telefonförsäljare för att få ihop till sitt vardagliga bröd.

Ändra på det politiker!! Och nu!!!
Säg ja till att nixa mobilen!

1 kommentar:

Maria Hansson sa...

Ett av de bästa förslag jag hört på länge. Är också trött på elandet.