Twingly statistik

30 mars 2009

Journalistiskt självmål

Våra ekonomiska journalister borde skämmas ögonen av sig.
Jag tänker på LO och AMF-eländet.

Frågan man ska ställa sig är given:
Varför ända in i glödheta har ingen journalist sett dessa enorma avtal?

De har ju suttit på den ena årsredovisningen efter den andra och rapporterat.
Men inte ett knyst om detta.
Istället är det helt andra rapporter vi brukar få ta del av från denna delen av journalistkåren.

Nämligen:
- Börsen ned 2 procent och i New York slutade handeln på plus två komma åtta, bla, bla och i Ankeborg kommer von Anka att bygga en staty över sig själv.....
Till sånt rabblande kan man ha vilken schimpans som helst, faktiskt.
Är man ekonomisk journalist så borde man kunna komma med bättre saker.

Så vad händer istället?
Jo, mediedrevet gick igång och frågade om vilka som skulle avgå!
De borde fråga sig själva om de verkligen ska ha sina jobb kvar.
Vore jag en röst i en redaktionsledning hade jag i alla fall undrat varför ingen sett detta tidigare.

Klantigt och riktigt dåligt är det hela skött.
Därför kallar jag det för ett journalistiskt självmål.
Förhoppningsvis kommer journalisterna lära sig nåt vettigt av denna härva.

Aftonbladet: Blanda bort korten
Aftonbladet: Besluten verkställdes aldrig
Aftonbladets ledare: En riktig soppa

2 kommentarer:

Krister sa...

Detta är nog det enda vettiga jag läst under hela denna affären.
Bra sagt!

Anna sa...

Intressant vinkel på det hela måste jag säga.