Twingly statistik

14 mars 2009

Bli en mästerkock

Satt och tittade på TV häromdan. Ganska intressant.
Skrattade gott också.

Det var Jamie Oliver som skulle lära folk laga mat.
Mitt i matkulturens vagga - England.
Nä, där finns ingen matkultur, som alla vet.

De kör fortfarande på vänster sida, i domstolarna har män och kvinnor lustiga kläder och märkliga peruker...
Det är i detta konservativa land som mästerkocken ska lära hur man gör omelett och lite mer avancerade saker.

Först tror man inte på det som sker. Att det finns folk som aldrig i sitt vuxna liv lagat en måltid.
Detta trodde jag var typiskt England.
Men...

Sedan visar det sig att vid en liten inventering i min egen närhet så finns det såna här fubbikar. (Hur stavas fubbik?)
Hur är det möjligt att undgå laga mat?

Bortskämda, kanske? Jag vet inte.
Men det är ju bara så märkligt. För det är inte så svårt laga mat ju.
Å andra sidan kan det bara gå käpprakt åt helvete. Värre är det ju inte.

När jag flyttade hemifrån var min fars första fråga:
- Så du tror du kan laga mat?
- Tja, får väl fixa sig på nåt sätt, sa jag.
- Kom för fan inte hem och gnäll sen när du flyttat, var hans ord.

Och som jag brände kotletter. Kolsvarta utanpå och råa invändigt. Stora svarta moln i hela lägenheten.
Om det skett idag hade brandlarmet löst ut!
Det var sannerligen lite kämpigt. Man jag stretade på och förbannade att man inte varit mer aktiv på högstadiet då man hade kastrullteknik, eller vad det nu hette.

Idag är jag ganska hyfsad på matlagning. Inte speciellt rädd för att testa nåt i kokboken. Bakat bröd och investerat i elvispar och en sån där beredare.
Tror det heter beredare, man kan göra massa saker i den.
Och det är riktigt kul!

Skulle jag valt om min yrkesbana nu, så skulle jag blivit kock.
Rondör till kropp har jag, i alla fall.
Tycker nämligen jag knappt sett en mager kock.

Till alla er som aldrig lagat mat finns egentligen bara ett råd:
Gå en kurs, för böveln! NU!!
Man kan nämligen aldrig veta när det är dags att börja göra egen mat.

Samtidigt är det med lite sorg i hjärtat som jag nu börjar inse att den hemlagade husmanskosten kommer försvinna.
När luktade det senast hemgjorda kåldolmar, rotmos, ärtsoppa, i din trapp?
Tänkte det. Länge sen, kanske rent av aldrig...

För kulturens egna överlevnads skull måste vi föra traditionen vidare.
Samla ditt gäng en lördag eftermiddag.
Plocka fram alla ingredienser och laga mat tillsammans.
Sippa lite på vinet, eller skölj ner då och då med bira.

Det är ett trevligt sätt att umgås på.

Inga kommentarer: