Twingly statistik

28 februari 2007

Sitt säkert

- Ta på dig bältet, sa jag.
- Njae, blev svaret från ynglingen med en intryckt mp3-spelare i hjärnan.
- Okej, jag skriver ut böterna när vi kommer fram, förklarade jag.
Inget svar. Bara en konstig blick tillbaka.

Händelsen utspelades i morse, på bussen. Det är vinterväglag. Under gårdagen dog mer än en handfull passagerare i buss.
Två bussar krockade och betydligt fler hade förmodligen dött om de inte använt bälte.

Bältet räddar liv! Använd det.
Det är dessutom lag på detta. Men en ganska dum lag, för ingen kan kontrollera den.
Ungefär som barn och cykelhjälm.

För ett par månader sedan kom jag att börja käfta med en man om bältet i bussen.
- Det är inte för din egen del som du ska ha bälte på dig, utan för andra. Om du inte tar på dig ditt så gör banne mig inte jag det heller.
- Sen kan man ju hoppas att du lyckas ta emot mig vid en krock. Eftersom jag bara väger 110 kilo så kommer du bli en liten sketen blöt fläck när jag landat i dig.
- Bara till att välja!

Surmulet satte han på sig bältet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha-ha....för djäkla bra, Karlsson!
Världen behöver fler av din kaliber.
Varför inte ge sig i kast med politiken?
Tror du skulle kunna nå många.
/Kristina