Twingly statistik

12 februari 2007

Gubba-fan!

Jag brukar skoja och säga att det är mina kommande pensionspengar.
Sen peka på berget av aluminiumburkar som travar upp i garaget.
Som den goda skattebetalare jag är, så är det mest ölburkar.
Ty läsk är inte nyttigt alls ju.

Häromdan skulle jag spä på mitt pensionsparande genom att omsätta lite till pengar. Jag fick helt enkelt inte plats i garaget längre.
Sagt och gjort. Två stora säckar med burkar lastades in i bilen.

Väl framme vid pantstället började det mödosamma slitet.
När jag börjar närma mig slutet av den första säcken vänder jag mig om och ska hämta säck nummer två.

Snabb som en vessla dök då mannen upp. Han kunde knappt nån svenska. Men nog fasen kunde ta han ta slutet på min första säck och även trycka på utbetalningskvitto från pantmaskinen.
Jag trodde fan inte mina ögon alltså.

Här kommer en gubbstrutt och snor mina pengar, mitt framför ögonen på mig!
- Ursäkta, var allt fanskapet hasplade ur sig.
- Du måste djävlar i mig lära dig vad som är rätt och fel. Vet du det? frågade jag.
Gubbstrutten gick. Han skämdes som en våt hund, hoppas jag.

Nu blev jag inte av med mitt kvitto på 63.50 eller de åtta burkar som fanns kvar i säck ett. Men det handlar ju om helt andra saker.
Han hade. om han bett, kunnat få kvittot.
Jag är inte snål. Men blir fly förbannad när folk beter sig illa.
Detta var illa.

Inga kommentarer: