Twingly statistik

6 februari 2013

Nu blir jag rik

Sociala företag ska ta över delar av det som tidigare bedrivits kommunalt. Så säger det moderata kommunalrådet i min by i dagens tidning.

Det som ska tas över är bland annat såna saker som tidigare bedrivits som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. I ett regeringsbrev, som tydligen skickats ut, ska inte längre arbetsförmedlingen skjuta till pengar för såna här projekt.

Och, detta vet numera alla, kommunerna har inga pengar. Så vad händer? Jo, sociala företag ska ta över. Själv ska jag per omgående starta upp ett företag. Jag kommer att välja och vraka bland de arbetslösa. 15 stycken i fas 3 ska jag plocka ut.

Det ger mig 75.000 i månaden! För de pengarna kan jag leva furstligt. Ersättningen till de som är i fas 3 får staten sköta. Vilket upplägg! En sån här chans får man ju bara inte missa.Om jag bara så håller på i ett ynka år, så har jag håvat in 900.000 kronor.

- Det är intressant detta med sociala företag, ansåg tydligen också mitt moderata kommunalråd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det låter som en strålande idé, jag hänger gärna på och så kan vi ta in 30 FAS 3:are och då blir det en nätt vinst på 150 000 kr/mån delat på två förvisso....

Nää det tycker jag inte, för FAS 3 ska fasas ut och kommunen ska inte sko sig på långtidsarbetslösa. Tyvärr i den budget som ligger för innevarande år finns det med en skrivning om FAS 3...

Det är skamligt att man räknar med att göra en nätt "vinst" p g a FAS 3 eller som jag väljer att kalla det för Pysselsättningsfasen...