Twingly statistik

5 juli 2013

Konsten att lukta gott

ledning

Sommarkantareller är goda. Likaväl som Karljohansvamp. Min jakt startade en varm och fuktig dag på dessa läckerheter.

Jag hade förberett mig rejält. Hela kroppen var insmord i nån olja för att försöka hålla mygg, fästingar och bromsar borta. Såna otäcka djur gillar mig i massor. Men nu var jag bestämd över att de inte skulle få något av mig.

Visst kan man klä sig i åtsittande kläder från topp till tå, absolut. Men då hade jag inte orkat röra mig i värmen. Det blev kortbyxor och ett tunt linne när jag valde.

Väl ute i skogen så var det alldeles förfärligt mycket mygg. Detta trots att jag dagen innan hade hört att det skulle bli ett smärtfritt år med lite mygg. På kvällen satt sen en myggexpert och gav mig rätt. Det är redan ett rekordår med mygg. Det kunde jag konstatera efter midsommaraftonen då jag var totalt sönderstucken över hela kroppen.

Men där gick jag då och letade svamp. Hittade massa konstiga svampar som jag inget visst om. Efter tre timmar ringde telefonen och jag fick rycka ut i ett annat ärende.

Det var när jag kom till en kvinna för att lämna en sak som det plötsligt slog gnistor mellan oss.
- Åhh, så gott du luktar, sa hon och kramade mig ännu hårdare.
- Vad är det för gott rakvatten? frågade hon.

- Nja, jag har inget rakvatten. Det är ju myggolja, sa jag.
- Myggolja?!? Det luktade ju gott, sa hon och körde ner hela ansiktet i mig.

Myggolja visade sig vara rena babemagneten. Vem hade kunnat ana det? De stickande och blodtörstiga honorna till mygg håller sig borta och istället dyker de på två ben upp och omfamnar en.

Tänk så trevligt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns bara en Karlsson. Så härlig du är. Puss från en som tycker om dig.