Twingly statistik

25 juli 2013

Som jag ser på det

ledning

Jag saknar förtroende för regeringen.

I veckan briserade ånyo frågan om Nuon och Vattenfall. Nya miljardförluster i ett statligt företag. Nu hängdes Maud Olofsson ut som ensam ansvarig för den enskilt största kontantaffären någonsin. Ett köp som experter hade varnat för, dessutom sagt det var ett överpris. Ändå skulle alltså Maud ensam drivit igenom ett sånt köp.
Vem tror på det?

Aftonbladets Ingvar Persson har en lysande ledare idag. Men jag vill gärna lägga till en sak. Nämligen att sköta statens bolag dåligt, tror jag ligger i regeringens strategi.
Då kan de nämligen säga: se där, det har vi ju alltid sagt. Staten ska inte äga företag.

På samma sätt har de fördärvat arbetsförmedlingen till förmån för privata aktörer, skolan är raserad än mer än innan, till förmån för privata initiativ. De sociala försäkringarna är körda i botten. På område efter område där trygghet, gemenskap och solidaritet varit ledord, gäller nu egoismen.

Regeringen var ytterst smart som 2006 stack till nån tusenlapp extra till de som arbetar. Sedan dess har ju ytterligare såna saker spätts på. Det hette att det skulle ge fler arbeten. Men inga såna har synts till och vad jag vet fanns inget faktaunderlag för att så skulle ske heller.

Man gissade bara.

Nä satsa hårdare på den offentliga sektorn. Där behövs massor av nya människor. Det skapar jobb och framtidstro.
Där finns en “arbetslinje” som skapar jobb och sätter fart på samhället igen.

Aftonbladet: Ledare: Ingvar Persson: Staten måste äga Vattenfall

Inga kommentarer: