Twingly statistik

31 juli 2013

I rötmånadstider

ledning

Det märks att det är rötmånad.

På nyhetsfronten dyker nyheter upp som är flera månader gamla. Jag tänker givetvis på Sveriges Radio och Ekots “avslöjande” idag om att arbetslösa ska kontrolleras hårdare.

Faktum är nämligen att detta klubbades igenom av en riksdag i våras, någon gång. Själv visste jag om detta i april månad.
Min fundering är varför inte oppositionen tagit en debatt om detta? För mig är det självklart att det ska ställas krav på alla människor i ett samhälle, inget tal om annat.

Men att bedriva “häxjakter” av detta slag skapar bara ännu mer stress, ångest och depressioner.
Visst kommer skärpta krav skapa fler jobb. A-kassorna har fått ta in extrapersonal redan för att klara den ökade administrationen kring mer papper att vända runt på.

Samtidigt kommer köerna till vården att öka för att de arbetslösa går in i väggarna så det smäller om det. Det kommer skapa mer jobb inom vården.
Så nog ligger det nåt i detta med arbetslinje….

Nä, jag betackar mig för denna politik som förs just nu. Samtidigt förbannar jag oppositionen som inte står upp mer för de svaga grupperna i vårt samhälle. Vi talar trots allt om en grupp människor som är 484.000.

 

Sveriges Radio Ekot: Skärpt kontroll av arbetslösa

Aftonbladet: Skärpa kontroller av arbetslösa

Aftonbladet: Ledare: Ingvar Persson: Arbetslösa får skulden för arbetslösheten

Martin Mobergs betraktelser - Det är ju fel på de 484 000 arbetslösa

3 kommentarer:

zappa sa...

Glömde denna länk i mitt inlägg:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/AU6/
Där kan ni läsa massor om beslutet ifråga.
Sprid gärna!

bloggare på icedaniel.se sa...

Moderaterna och trötte Reinis gör sist sista år vid makten.

Nizze sa...

Låt oss hoppas du har rätt icedaniel.