Twingly statistik

1 augusti 2013

Statens bilprovning – det enda som gäller!

ledning

 

Väldigt intressant, måste jag säga.
Fick häromveckan en rapport från en bekant som var på min lilla byhålas privata bilbesiktning.

Han var inte imponerad kan jag säga. Servicen var betydligt sämre, meddelade han. Min bekant ville ställa frågor om sitt fordon han hade. Det blev stressiga svar, inget direkt kundmottagande alls.
Grejen var att besiktningsmannen hade “si-och-så” många minuter på sig per fordon.

Det är det som är själva grejen mellan en privat besiktning och den statliga. Om jag åker till den statliga så kollar de alltid strålkastarna, bland annat. Om de pekar lite snett, och det är enkelt med en skruvmejsel komma till, så fixar de det utan att man betalar extra.
Det är ren service i mina ögon det! De vill mig gott och de vill inte att jag ska se till att andra far illa!
De är inte ute efter att skinna mig på pengar.

På den privata hade de säkert sagt att det pekar fel, sen hade man fått göra en ombesiktning. Eller möjligen hade de skruvat och man fått betala extra.
I den statliga verkstaden har det också säkert varit tryck på de som besiktigar att det inte får ta för lång tid osv. Men jag har aldrig märkt att de nonchalerat en enda fråga under mina år som fordonsägare.

Då ska ni veta att jag varit nyfiken av mig. Kollat bilen när den väl hängt där i luften. Varit med mannen och kvinnan som tittat på min bil. Jag har ställt frågor om bilen, till och med tagit foton för att dokumentera osv.

Aldrig på en enda punkt har de viftat bort mig som en sommarfluga.
Ett förslag ska jag ändå ge statens bilprovning: sätt in en kaffeautomat! Givetvis ska man betala kaffet, jag menar inte att det ska vara gratis. Men en espresso i handen, medan man snackar med kontroll(t)anten om sitt fordon, vore ju ganska trevligt.

Om två månader ska jag besikta min egen bil. Givetvis blir det statens bilprovning och inget annat som gäller. Kaffet tar jag förmodligen med mig i egen termos. Numera tvingas jag köra en en extra tur för att undgå den privata besiktningen.
Och det gör jag så gärna så….kontroll(t)anten kan få en slurk kaffe också.

bilprovning1
Egenhändigt tagit foto på besiktning på statens bilprovning. Allt resulterade i en artikel till slut.

För besiktningen har jag redan betalat in mina 300 kronor. På den privata fick jag tre olika paket att välja mellan. Alltså för en kontrollbesiktning…
Det som lagen kräver kostar 375 kronor, vill jag ha ett standardpaket så kostar det 475 kronor.
Vill jag lyxa till det så finns ett paket som kostar 575 kronor.

Rena tramset om ni frågar mig. En kontrollbesiktning av ett fordon ska se till att jag inte har ett fordon ute i trafik som utgör en fara för mig eller andra i trafiken.
Det är det som är grejen ju!
Ibland känns det som om vi glömt bort det.

Å andra sidan är det länge sen statens bilprovning startades. Nämligen 1:e september 1963. På dess 50-åriga årsdag ska jag fira lite extra.
Hurra för statens bilprovning!
Dig ska jag vara trogen så länge jag har ett fordon som kräver besiktning!

bilprovning
En saknad logga i min närhet, jag sörjer djupt.

1 kommentar:

Nizze sa...

Håller med till 100 procent.
Regeringen säljer ju ut alla våra gemensamma tillgångar. Dumt.
Jag föredrar också den statliga besiktningen