Twingly statistik

13 augusti 2013

Orättvis bostadspolitik

ledning

Äga eller hyra sitt boende? Varför är det ingen som lyfter den orättvisa det finns i vårt boende?

Svaret är alla partier i riksdagen skyldig att ge ett svar på. Mycket kan vi skriva in på Fredrik Reinfeldts konto, men här har alla ett ansvar.
Jag vill faktiskt veta varför det ska vara så stor skillnad mellan att äga eller hyra sitt boende.

Som exempel kan jag nämna, vilket jag gjort förut, att det är billigare att äga än hyra en bostad. Min hyrda tvårummare på knappa 60 kvadrat, blir billigare per månad om jag lånar 200.000 och köper en nästan likadan lägenhet. Då har jag också räknat in precis rubbet i månadskostnaden.

Om ni frågar mig om rimlighet i detta, så rimmar det illa, anser jag. Problemet är också att den som hyr och eventuellt ska få lilla minsta renoverat riskerar att betala än högre hyra efteråt. Trots att underhåll och annat ligger just inbakad i hyran.

Allmännyttan kommer på sikt att gå under. De kan inte använda sig av rot-avdragen, det är bara för den privata fastighetsmarknaden.
Det här måste man givetvis komma runt på ett vettigt sätt så att vi kan renovera upp de miljonbyggen som nu tvingas rivas.

hus

Jag skulle vilja att skillnaden mellan olika boendeformer utreds ordentligt. Detta måste upp på agendan och bör bli en valfråga.

2 kommentarer:

Ullis sa...

Almvägen?

Anonym sa...

Jepp!