Twingly statistik

16 juli 2013

Ratar den privata bilbesiktningen

ledning

Rena vansinnet. Idag är jag som vanligt förbannad på vad som händer i samhället.

I min lilla byhåla på knappa 30.000 personer så såldes bilprovningen i höstas. Nu skulle det privatiseras med buller och bång. Fick en lapp idag i brevlådan som snabbt förpassades till papperskorgen.

Jag är faktiskt inte intresserad av att bli förhandsbokad på en privat bilprovning. Här ska man tydligen inte ens kunna välja. Nä, allt var klappat och klart, bara till att betala.

Men jag avbokade ögonaböj och satte upp mig på Statens Bilprovning, som jag numera tvingas köra sex mil för att besiktiga min bil på. Det är ingen stor sak med avståndet, men innan var det fyra kilometer.

Den privata bilprovningen är dessutom dyrare än den statliga och hade tre löjliga besktningspaket att välja från. Har ni hört nåt så dumt?
Inte jag. Lägger jag sedan till att det var dyrare att besiktiga på den privata än den statliga, så är ju faktiskt valet busenkelt.

Nä, jag vänder dem ryggen och kör gärna en extra sväng för att slippa den privata delen.

Inga kommentarer: