Twingly statistik

21 november 2012

Hyckleri

En gratistidning där jag bor presenterar idag en “kommunal sida”. Där står kommunalrådet som är M-märkt och säger nåt. Bland annat. Jag har inget emot att min kommun annonserar, inte alls. Men då ska det gå riktigt till.

Tydligen ska detta bli ett stående inslag i tidningen.
Frågorna i min skalle är många:
Vad kostar detta skattebetalarna? Eller är det gratis att “annonsera”?
Om det är gratis: Är det förenligt med kommunallagen att göra på detta sättet?
Ska inte kommun i första hand säkra det lokala? Tidningen ifråga är dansk-ägd som kommunen lagt “sin sida på”.

Alliansstyret i min kommun har gjort sitt tydliga val. Det inser jag nu. De kommunala bolagen lär säkert få pekpinnar att inte annonsera någon annanstans än just i denna dansk-ägda tidning.

Är det verkligen rätt? Därför att samtidigt tycker styret i kommunen att vi ska handla lokalt och ställa upp för de som driver företag och annan verksamhet i kommunen.

Varför ska då kommunen gynna en dansk?

Inga kommentarer: