Twingly statistik

2 november 2012

Frank Zappa

 

zappa

Äntligen skriver Aftonbladet lite om den största musikaliska personlighet vi haft under hela 1900-talet. Namnet är Frank Zappa.

Mikael Strömberg håller i pennan och skriver att Frank Zappas musik nu gör entré i nya olika kanaler. Det är bra. Därför att när ni väl lärt er förstå musiken så kommer ni fastna för något som håller genom alla tider. Frank Zappa drar sig inte för att säga saker om allt möjligt. Does Humor Belong in Music? frågar han sig i ett album.

Han använder såväl humor som ironi. Min favoritplatta genom åren har blivit Roxy & Elsewhere. Ett galet bra dubbelalbum han släppte 1974. När kompisar rattade in Eagles så spelade jag Zappa. Från första stund var jag fast.

Nu, långt senare, är det bra länge sedan jag kompletterat upp med alla album han släppte. 60 album blev det! Bara det är helgalet och imponerande. Nä, ta nu och sök upp lite goa klipp från en härliga människa. Musik finns tydligen att hitta lite varstans.

Mikael Strömbergs avslutningsord i artikeln tar jag med mig: “I det längre perspektivet förstår vi att hans omstörtande verksamhet tillhör en tradition. Han kunde visserligen få en lp-skiva skickad i retur med ett kulhål rakt genom vinylen och ett följebrev: ”Spela aldrig in en så usel skiva igen!” Men han gav ut 60 plattor och planerade 60 till.

När alla konserthus har brunnit ner står Zappa ensam kvar.”

Tack, Mikael!

 

Aftonbladet: Kultur: 100% Zappa

Wikipedia: Frank Zappa

Inga kommentarer: