Twingly statistik

7 april 2011

Händige Karlsson i farten

När mannen med tummarna mitt handen ska göra nåt blir det sällan bra från början. Mannen är jag själv.
Jag tog i veckan på mig ett enkelt arbete. Skulle sätta upp en ny rullgardin i sovrummet.
Kan ju inte vara så svårt, tänkte jag. En gång hade jag ju lyckats sätta upp den som nu dråsade i backen.

Sagt och gjort. Upp på en pall för att få svindelkänslor. Tittade ut genom fönstret och höll på svimma. Bor man på andra våningen är det högt.

Lyckades slita ner de gamla fästena och mätte med exakt pression in var de nya skulle sitta. Det gick nästan för bra för att vara sant.

När jag passade in den nya rullgardinen så liksom bara klickade den in på plats. Men jag hade fått draglinan på fel ställe. Nu hamnade den till vänster istället för höger. Och då fick jag ta ner den och skifta fästena.

Då visade det sig att hålen var körda. Jag fick ta till större skruv. Men det gick bra. Utom på sista skruven. Jag skulle dra den lite extra. Och då gick den av!

Pang! Och jag slant till med hela kroppen. Fick ta emot mot fönstret och lyckades parera. Jag kan säga att jag i det läget var glad att jag fått en ny ruta i fönstret. Den gamla rutan hade en enorm spricka över hela glaset. Så var det i nästan tio år innan jag ringde och fick det utbytt.

Det knakade till som fan i fönstret när hundra kilo Karlsson satte sin vikt emot det. Men det höll.
Jag satte upp rullgardinen och nu fungerade det faktiskt.

Men jag hade missat att det skulle vara nån form av mönster på den. Lite oregelbundet var de tydligen. En närmare titt visade sig att det var blodfläckar. Jag blödde från ena handens knogar. Det hade skett när skruven gick av.

Såpa och vatten fixade det värsta.
Gardiner hängdes också på plats. Det såg ganska bra ut. Men nåt stämde inte.
Gardinerna hänger nu fel och det skiter jag faktiskt fullständigt i. Mönstret hänger utåt.

Fästena är urkass på gardinstången och jag vet att tar jag ner dem och försöker hänga dem rätt så kommer de dråsa i backen.

Så enkelt är det för en man med tummar mitt i handen.

Inga kommentarer: