Twingly statistik

11 januari 2011

Fas 3 – rena hånet!

Vid många, många tillfällen har jag tagit upp problematiken med fas 3.
Det är säkert två år sedan jag började flagga för detta vansinne.

Nu tycks allt fler inse vad det verkligen handlar om.
Bättre sent än aldrig. Men det är märkligt att inget av detta kom fram under valet 2010.

Att ifrågasätta den arbetsmarknadspolitik som nu förs är faktiskt ett friskhetstecken. Den fungerar nämligen inte.

De som väl hamnat i fas 3 har ingen utväg ur systemet. Jo, ett arbete. Men de kommer faktiskt längre bort från ett sådant med denna åtgärden, hur tokigt det än kan låta.

Vad jag vet finns inga fakta som ligger på bordet om att detta är en bra åtgärd. Ändå skulle den genomföras.

I mängder av bloggar har farorna för fas 3 belysts.
Men media har varit kallsinniga. Inte så konstigt med tanke på att media till stora delar är högervänlig. Skulle tippa på att närmare 90 procent av dem är det.

Det kvittar hur många bloggare som skriver och publicerar i ämnet. Det är först när radio- och tv-inslagen droppar in som det verkligen händer saker.

Jag drar mig dock ändå inte för att lista upp lite om de som skriver om fas 3. Tilläggas kan att detta bara är ett litet, litet axplock.
Håll till godo!

Martin Mobergs blogg: Mångmiljonvinster görs på gratisarbetande långtidsarbetslösa i fas 3

Fas 3: En blogg för arbetssökande

Alliansfritt Sverige: Fas 3 – utnyttjande av arbetslösa

Politikerbloggen: Fas 3-jobben – Företagen utnyttjar de arbetslösa

Nyhetskanalen.se: De utnyttjar arbetslösa

Corren.se: Hemligt vilka företag som får pengarna

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är faktiskt inte klokt!
Hur kan man tillåta ett sånt här system.

Arne Anka sa...

Tack för länken till corren.se
Där kan ni läsa mer konstigheter.
Bland annat:
"Kostnaden för att sysselsätta de 24 000 svenskar som i dag ingår i Fas 3 är cirka 5,4 miljoner per dag eller drygt 118 miljoner kronor i månaden."

Här är hela artikeln:
http://www.corren.se/ostergotland/?articleId=5468179

Anonym sa...

Makalös läsning!
Här sitter en annan och har ett arbete och vet tydligen ingenting.
Efter detta börjar man ju onekligen undra vad som händer.
Ett stort tack till alla som bidrar med sina bloggar för att sprida information.
Denna grejen hade helt gått förbi min näsa annars.

Anonym sa...

Även Riksrevisionen var kritiska till fas 3. Så här skriver de.

"Svenska utvärderingar av subventionerade sysselsättningar
Den sysselsättning som erbjuds deltagare i den tredje fasen inom jobb- och utvecklingsgarantin har inga direkta föregångare inom svensk arbetsmarknadspolitik. Sysselsättningen får inte innehålla ordinarie arbetsuppgifter och därmed konkurrera med reguljära anställningar. Deltagaren får ekonomisk ersättning från Försäkringskassan och arbetsgivaren får ett ekonomiskt bidrag, så kallat anordnarbidrag, från Arbetsförmedlingen.
Det råder en stor osäkerhet om effekterna av subventionerade sysselsättningar, eftersom antalet svenska utvärderingar inom området är begränsat. Subventionerade anställningar som ligger nära den reguljära arbetsmarknaden har ofta en positiv inverkan på chansen att få ett arbete, men i regel på bekostnad av reguljära anställningar, så kallad undanträngning."

Här finns hela rapporten som tydligen inte många politiker läst:
http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/OpenDocument____556.aspx?documentid=7129

narran sa...

Det har nyligen startat ytterligare en blogg som vi är några personer som driver tillsammans. Glöm inte att klicka visa mer när ni har läst första sidan. http://fasan.svenskablogg.se/

Linda Åberg Luthman sa...

http://jobbochutvecklingsgaranterade.blogg.se/2009/august/

Det här var min första blogg som jag skrev om jobb och utvecklingsgarantin, den följdes av flera.
Jag startade också upp en hemsida för oss som är inskrivna i jobb och utvecklingsgarantin som jag kallade "Jobb och Utvecklingsgaranterade - Arbetsmarknadspolitik?" Den sidan fick jag lägga ned av kostnadsskäl, därefter skapade jag ett diskussionsforum som jag kallade JUGENSIDAN rätt och slätt men där fick jag inte så många deltagare/medlemmar då det under tiden ha startats ett flertal olika grupper på Facebook med ungefärligen samma innehåll som mitt.
Numera driver jag alltså ovan nämnda blog sedan 2009 samt min egen grupp "Stoppa Jobb och Utvecklingsgarantin" på Facebook.

Anonym sa...

Man kunde verkligen se din entusiasm i det arbete som du skriver på zappafan.blogspot.com. Världen hoppas på ännu mer passionerade skribenter som du som inte är rädda för att säga hur de tror. Följ alltid ditt hjärta.