Twingly statistik

3 december 2010

Wikileaks lyfter bättre än JAS

Wikileaks är smarta måste jag säga. De släpper lite i taget på rykande nyheter. Tidningarna får små munsbitar att gotta sig åt tack vare den enorma mängd dokument Wikileaks kommit över.

Nu avslöjar Aftonbladet hur det gick till när Norge inte ville ha JAS Gripen. Det är i många stycken ganska märkliga turer.
Fast å andra sidan finns en fråga man borde ställa sig: Kommer ett Nato-land som Norge köpa flygplan från ett land som Sverige?

Jag ställde mig den frågan när frågan i Norge var som hetast. Ganska omgående kom mitt enkla resonemang in på att Norge under inga omständigheter skulle köpa JAS.

Ty, detta skulle USA sätta P för. Så tänkte lilla enkla jag.
Nu visar det sig vara på just det sättet.

En annan het fråga i dessa dagar är hur farligt det är med Wikileaks. Assange har snart en prislapp på sin skalle och ska höras om sexbrott i Sverige.

Jag vore inte förvånad om detta sexbrott är “fixat” för att sätta dit Assange. Det kan inte vara svårt få en kvinna att anmäla en man, det vet vi.
Att USA skulle ha ett finger med i detta spel tar jag nästan som självklart.
Nu påstår jag inte att det är så, men förvånad skulle ingen kunna bli.

USA taskspelar i en division som kanske ingen annan nation kommer upp i. Deras spel är högt och vågat men kantat av mygel och lögner. De drar sig helt enkelt inte för någonting.
Det måste vi ha klart för oss.

Och inom en snar framtid så har vi Nato-styrkor även i Sverige. Detta är en sak som majoriteten av svenskarna inte vill. Fast regeringen går mot det hållet. Oavsett vad folk säger och gör.

Problemet är kanske att vi svenskar protesterar på tok för lite. När värnplikten försvann så togs de första stegen till att vi skulle närma oss Nato.
Detta borde alla känna till som kan lite om försvaret.
Värnpliktens avskaffande var inget annat än att “anpassa” sig till andra nationer.

Precis som vi skulle “anpassa” oss till EU när det var nytt.
Det är just denna djävla anpassning som vi måste sätta stopp för.
Snart är det för sent.

Till sist sätter Aftonbladets Peter Kadhammar fingret på en viktig sak. Nämligen är öppenhet farligt?
”När startades ett krig på grund av för mycket information? När uppstod en kris mellan två länder därför att de spelat med öppna kort?

Kanske finns sådana fall men jag kan inte komma på något.”

Bättre kan det minsann inte skrivas/sägas. Peter Kadhammar har jag sedan länge hävdat är en av landets vassaste journalister.
Dagens text fick mig inte att vackla över det påståendet.

 

Som dagens hemläxa tycker jag att alla borde sätta sig och läsa lite om hur den där JAS-affären med Norge gick om intet. Ni kommer få en dos av verklighet och inte från en roman eller thriller.
Verkligheten överträffar åter igen dikten.

 

DN: Norge ointresserat av Gripen

DN: Regeringen aningslös

DN: Tolgfors: Jag respekterar Norges val

Expressen: Assange kommer att gripas idag

Expressen: Assange riskerar att mördas

Aftonbladet: Så lurades vi på JAS-affären

Aftonbladet webbtv: Norges statsminister: Jag tror inte svenskarna är sura

Aftonbladets Wolfgang Hansson: Nästan alla medel är tillåtna

Aftonbladets Lena Mellin: Vapenaffärer är ingen söndagsskola

Aftonbladets Peter Kadhammar: Vi får möjlighet att övervaka övervakarna

Aftonbladet: Vi var helt objektiva

6 kommentarer:

Roger sa...

Du skriver "Kommer ett Nato-land köpa flygplan från ett land som Sverige?". Svaret är redan givet: Två Nato-länder har köpt Gripen i dagsläget, Ungern och Tjeckien.

zappa sa...

Helt rätt Roger!
Två ord försvann i texten.
Rätt mening är så här:
"Kommer ett Nato-land som Norge köpa flygplan...."
Tack för påpekandet.
Ska genast rätta inlägget.

Anonym sa...

Förbannat intressant blog detta.
Mycket varierande med allvar och humor/ironi.
Många som skriver om allvarliga frågor brukar snöa in så in i vassen att det bara blir en tråkig blog.
Detta är nog första gången jag stöter på en härlig blandning.
Underbart!

Nils sa...

Kan bara hålla med kommentaren ovanför här.

Anonym sa...

Jag kan acceptera att det är som det är, men jag kan inte acceptera att SAAB bygger in amerikanska subsystem i Neuron. Hur många gånger gör en idiot om ett misstag?

Arne Anka sa...

@ Anonym:
Där har vu verkligen en poäng. En viktig sån.

Nån borde faktiskt förklara sig.