Twingly statistik

27 december 2010

Sakerna som försvann

Det är en ganska bra titel.
Kunde vara en bok eller en bra dokumentär.
Faktiskt.

 

stickan

 

Vad hände med räknestickan, exempelvis?
Detta smått genialiska verktyg som  fanns på alla kontor och där man räknade fram allt som behövdes.

En dag kom en miniräknare som hette Texas och förstörde räknestickan. Plötsligt skulle vi ungar i skolan överge räknestickan, som vi dessutom hade haft ett helvete att lära oss.

In kom en en liten plastsak som ganska snabbt visade sig vara en leksak. Man kunde skriva meddelanden på den med siffrorna. Man höll bara räknaren uppochner, sen läste man.
Kommer ni ihåg?

Själv har jag åter plockat fram en räknesticka. Nu har jag gett mig fan på att lära den ordentligt, en gång för alla.

Fördelen med en sticka är många. Den kapar bland annat bort massa decimaler som ingen behöver ta notis till.
Det var väl egentligen exaktheten i miniräknaren som gjorde att vi idag pratar i decimaler.

Exempel:
- Idag var det kallt. Sju komma tre hade vi i morse.
- Jaså? Ja, vi hade sju komma nio, klockan åtta och tjugo på morgonen….

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha-ha.
Vilka minnen jag fick nu när du skrev detta.
Ganska häftigt detta med räknestickan.
Jag gillar också din rubrik, det skulle kunna vara ett underbart tv-program.