Twingly statistik

7 september 2010

Svar från regeringen

Nu har jag fått svar från regeringen på mitt mail.
Mitt brev:

Arbetslinjen har jag hört så mycket om nu att jag mår illa.
Vad den innebär vet numera alla, nämligen att "hungriga vargar jagar bättre", inget annat.
Lika väl är det så att folk stämplar ut och hamnar i Fas I, II eller III.
Vad händer med de människor som varit i Fas III i två år?
Ska de tvingas till socialkontoret? Eller ska de börja om i Fas I?
Här måste besked komma innan folk ska rösta.

De människor som just hamnat i dessa så kallade faser är oftast människor som redan slogs ut från arbetsmarknaden under 90-talet.
Kan ni inte själva se dessa sambanden?
Hur ska man bryta detta?

En politiker som lovar si och så många jobb är knappast trovärdig. I alla fall inte om man menar den privata näringen.
Politiker kan där emot lova mer jobb inom kommun, stat och landsting eftersom det är de styr.
Och det vore ganska enkelt med lite vettiga politiska beslut att snabbt som ögat få in 100.000 arbetslösa just inom dessa grenar.
Jobb finns, nämligen!
De bara väntar på att någon ska utföra dem.
Och att pengar kan transfereras om.”

 

Svaret:
”Tack för ditt e-brev. Statsminister Fredrik Reinfeldt har bett mig att svara dig.

Regeringens mål är att alla som vill och kan ska kunna få ett arbete. Alla människor ska ha möjlighet att delta i arbetslivet utifrån sina förmågor och förutsättningar. När vi utformade fas tre av jobb- och utvecklingsgarantin så ansåg vi att det viktigaste var att kunna erbjuda målgruppen av arbetslösa möjligheten att skapa kopplingar – att se till att man kommer ut på arbetsplatser igen, träffar arbetsgivare och arbetskamrater, får färska referenser och så vidare. Därför är reglerna utformade som de är.

I ditt e-brev uttrycker du en oro för vad som händer med deltagarna som är i slutet av fas tre. Personerna i jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas har varit utan arbete under en lång tid. Det är därför av stor vikt att deltagarna, förutom att erbjudas en lämplig sysselsättning, också ges möjlighet att söka arbete. Omfattningen av arbetssökandet måste bedömas utifrån varje enskilt fall och utifrån personens förutsättningar. I regelverket står angivet att insatserna "ska täcka hela den enskildes arbetsutbud inom programmet och inkludera arbetssökande". Det står också angivet att "den enskilde ska ha regelbunden kontakt med en arbetsförmedlare". Det är helt frivilligt att delta i garantin, precis som det är frivilligt att delta i andra arbetsmarknadspolitiska aktiviteter.

För att hjälpa människor tillbaka in på arbetsmarknaden har regeringen genomfört flera reformer för att underlätta för företag att växa och anställa fler. För att underlätta för människor som stått utanför arbetsmarknaden en längre tid har vi infört de så kallade nystartsjobben. Dessa innebär att en arbetsgivare som anställer någon som varit arbetslös längre än ett år, eller sex månader för ungdomar och för personer över 55 år, får en ekonomisk kompensation motsvarande den dubbla arbetsgivaravgiften för personer som har fyllt 26 år och arbetsgivaravgiften för personer som har fyllt 20 men inte 26 år.

Vidare har regeringen ytterligare förstärkt insatserna för jobb och omställning. Det handlar om stöd till nya arbetslösa och korttidsarbetslösa, bland annat i form av utökade arbetsmarknadspolitiska resurser. Till exempel satsas tre miljarder kronor under tre år på förstärkt matchningsverksamhet hos Arbetsförmedlingen.

I budgeten för 2010 har regeringen även genomfört en rad omfattande reformer för att öka möjligheterna till jobb och omställning. Till exempel har vi i år tillfälligt höjt statsbidragen till kommuner och landsting med 17 miljarder kronor. Tillsammans med andra satsningar innebär detta att Alliansregeringen 2010 har förstärkt kommunsektorn med 38 miljarder kronor, jämfört med 2006 års nivå. På så sätt värnar regeringen välfärdens kärna och sysselsättningen.

Regeringen har också infört ett så kallat Lyft som är en aktiveringsinsats som administreras och anvisas av Arbetsförmedlingen och utförs av statliga och kommunala bolag och verksamheter samt ideella organisationer med viss verksamhet. Insatsen syftar till att aktivera personer som saknar arbete inom miljö, skogsvård, kulturarvet, omsorg och skola.

Alliansregeringen för en långsiktig politik i syfte att skapa tillväxt och hållbara välfärdssystem som kommer alla till del oavsett konjunktur. Vi kommer att fortsätta arbeta aktivt för att skapa nya arbeten och ge människor ökade möjligheter att ha makten över sin egen försörjning.

Tack igen för ditt e-brev och för att du delade med dig av dina synpunkter och erfarenheter.

Med vänliga hälsningar,

Hanna Schönning
Politiskt sakkunnig
Brevenheten
Statsrådsberedningen”

 

Vilka slutsatser man ska dra av detta?
Jag vet faktiskt inte. Men kan ändå utläsa att regeringen inte ens själva vet vad som ska hända i slutändan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant svar du fick.
Men egentligen så ger den politiska makten inget svar alls.
Det blir som förut, dvs inga större förändringar.

En sak reagerar jag dock på i svaret.
Att det skulle vara frivilligt att delta i fas 3. Jovissst, men vad skall man leva på om man lämnar fas 3? Det blir försörjningsstöd alternativt svartjobb. Men jobbar du för länge svart så blir du snart sköntaxerad. Så var finns frivilligheten?

Friheten finns bara för den som tar den, Utan att fråga om lov!

Anonym sa...

Bara till att hålla med.
Det var inget svar på enkla frågor.
Min röst går banne mig inte till denna så kallade arbetslinje.
att skriva ut sig från olika program löserväl knappast nåt?
Rödgrönt nästa....

af-handläggare sa...

Märkligt att du inte fått ett vettigt svar.
Man kan vara kvar i fas 3 nästan hur länge som helst.
Att ta sig ur är det svåra och borde debatteras.
Riktlinjerna är glasklara: efter två i fas 3 påbörjas en ny omgång i samma fas, dvs fas 3.

Maria sa...

Stort tack till bloggaren och kommentar från af-handläggare.
Tänk att detta kan vara så svårt att få reda på.