Twingly statistik

20 september 2010

Katastrofvalet 2010

Det gick fullständigt åt helvete söndagen den 19/9-2010 i Sverige.
Så visst kan man säga att det skrevs historia.
Men ingen rolig sådan.

SD:s framfart har samtliga partier del i. Inte minst statsministern Reinfeldt som gjorde bort sig ordentligt.

Han gjorde det i samma stund som han sa att man inte skulle lägga en röst på sd.
Folk blev förbannade och sa då: Han ska fan inte bestämma över vilket parti jag ska rösta på. Han ska tala om sitt parti. Nu får sd min röst, menade de.

SD har fått missnöjesröster. Alla kan ju inte vara rasister, hopas jag.

Nu är det total kaos parlamentariskt och låst läge mellan blocken.
Kanske detta är sista valet med denna tydliga blockpolitik?
Mycket talar för detta.

Vad avgjorde valet då?
Plånboken. Inget annat. I varje debatt innan valet var det ständigt snack om skatter och bidrag.

Klyftorna som ökat under Reinfeldts ledning skapade utrymme för SD. Detta måste även han förstå.

Nu sitter han i skiten och ska försöka ro i land en skuta som mest liknar en skadeskjuten ubåt som ligger ankrad på havets botten.

Innan valet flaggade jag för nyval och blev utskrattad. Idag är det ingen som skrattar åt det påståendet.
Det var nämligen ganska tidigt klart att detta scenario som utföll i valet kunde slå in.

Under valvakan var det ändå märkligt att se den ena politikern efter den andra vara så förbannat självgoda.
Reinfeldt och Borg agerade allt annat än statsmannamässigt!

 

Aftonbladet: MP nobbar Reinfeldt
Aftonbladets Lena Mellin: De rödgröna kommer splittras
Aftonbladet: Här de 20 sverigedemokrater som ska sitta i riksdagen de kommande fyra åren

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant analys du gör. Speciellt detta om Reinfeldts tidiga utspel.
Först tyckte jag du yrade i nattmössan, men efter en koll på jobbet la jag fram detta.
Och vips fick jag medhåll.
Det hade jag inte räknat med.
Det finns tydligen ganska många som börjat fundera likt du.
Men detta är första stället jag läser omdet.
Bra jobbat, Karlsson!

Arne Anka sa...

Du för goe du, Karlsson, som kan skriva så här:
Nu sitter han i skiten och ska försöka ro i land en skuta som mest liknar en skadeskjuten ubåt som ligger ankrad på havets botten.

Till och med jag fattar vad du menar.
:-)