Twingly statistik

9 maj 2010

Mystisk övergång

Spelarövergångar mellan klubbar kan ske på många olika sätt.

Idag ska jag återberätta en historia som är sann och som visar hur det kan gå till.

Allt började med en framstående fotbollspelare. För tillfället spelade han i en ganska liten klubb. Men nu fanns en större som ville ha honom.
Spelaren kunde gått till den större klubben. Men det ville inte den nya klubben. Utan istället valdes en helt annan variant.

Spelaren gick till en liten skitklubb, ursäkta uttrycket, men så var det. Väl där var han i ett år.
Sedan gick han till den större.
Varför detta upplägg? frågar ni.

Svaret är enkelt. Pengar och inget annat.
Om spelaren gått direkt till den större klubben så hade det blivit fråga om stora övergångspengar.
Nu gick han gratis från den lilla klubben till den större.
Tja, gratis och gratis kan förstås diskuteras.

Spelaren fick givetvis en rejäl hacka i handen och det var inga pengar som han kunde deklarera för. Med andra ord svart.

Förlorare finns på ett sånt här upplägg. Först och främst den första klubben som inte fick ett öre, sedan mellanklubben som tyckte de gjort ett kap men fick lång näsa efter en säsong, sedan givetvis samhället som inte får de skattepengar som de skulle fått in.
Och till sist förlorar spelaren själv på att det är svarta pengar.

Trovärdigheten för denna spelare och klubb med ett upplägg enligt denna modellen är körd i botten. Med hänsyn till de inblandade kommer jag aldrig avslöja vem spelaren är eller vilka två klubbar det berörde.

Jag tror mig dock veta så pass mycket att om man tittar historiskt på hur spelare kommit och gått mellan klubbar, så kan ett intressant mönster avslöjas.
Dess värre kan man inte dra den självklara slutsatsen att nåt fiffel skett.
Men man kan givetvis dra egna slutsatser, det behöver man inte vara jurist eller ekonom för att förstå.

Just spåren som spelare lämnar efter sig kommer en vacker dag att slå hårt tillbaka mot både den enskilde spelaren och klubbarna själva.
Varför berättar jag då detta?

Jo, det finns en anledning. Ganska ofta hör jag av de lite större klubbarna att de små fördärvar spelarmarknaden.
Men när de själva finurligt nog istället utnyttjar små klubbar skriks det givetvis inget om det.
Moralen är så låg i uppläggen att de borde skämmas.

Det är länge sedan jag var aktiv genom min rörelse "Korsbandet". Den kom till för att just varna spelare för såna här upplägg samt se till att spelarna inte blir lurade av klubbar.
Främst lurad blir man ju när det gäller de svarta pengarna.
Man kan liksom inte begära att få ut pengar som det inte finns papper på.

I dagsläget upplever jag att inom fotbollen har det blivit bättre. Det är jag den första att skriva under på.
Men fortfarande finns underligheter.

Och hur det står till inom andra idrotter är inte svårt att gissa sig fram till. Inom ishockeyn finns raffinerade metoder att smussla undan pengar.
Själv skulle jag inte bli förvånad om ishockeyn snart kommer in i en rejäl kris. Detta just på grund av att myndigheter vill titta på deras ekonomi.

Föreningar som betalar med svarta pengar ska ha stenhårda straff. Icke en enda skattekrona ska gå till deras verksamhet! Inte ett öre.
Fast, då kommer det som vanligt heta, det drabbar ungdomsverksamheten.
Det är ytterst sällan som ett seniorlag behöver stå med dumstruten på skallen.

Jag behöver inte heller ha en dumstrut på huvudet. Detta eftersom jag vet tillräckligt om vissa saker. Att ha belägg är ytterst viktigt innan man pratar om nåt.
Ovanstående var ett inkommet tips sedan hösten 2009. (Tipsaren lovades anonymitet.) Efter lite letande och detektivarbete visade det sig stämma.
Nån som erkände?
Givetvis inte.

2 kommentarer:

Bengt sa...

Det här inlägget var iovanligt på många sätt.
Dessutom riktigt, riktigt bra.

Antar att dina texter också publiceras i någon tidning. I så fall vill jag gärna veta vilken.

zappa sa...

Först o främst, tavk.

Sen...
Nä, Bengt.
Så är det inte.
Jag skriver inte för nån tidning längre.
Men jag höll på som frilans i nästan 25 år.
Idag kliar det fkatiskt i fingrarna på att ha en blogg eller kolumn åt en tidning.
Vi får se vad som händer...