Twingly statistik

26 oktober 2009

Tuggmotstånd

Visst är det gott med riktig husmanskost.

Bruna bönor med stekt fläsk är en höjdare, tycker jag.
Men under period av mitt liv åt jag faktiskt inte dem alls, höll uppe sisådär ett tiotalet år.

Anledningen är enkel.
Jag hade köpt en burk med bruna bönor och fixade till mitt käk.
Satte mig glad i hågen och vevade in lass på lass.

Samtidigt hade jag som vanligt min följeslagare vid köksbordet. Tidningen Aftonbladet. En blaska jag köpt troget under 30 år numera.

Med en tidning vid bordet blir man mindre uppmärksam på vad som finns på tallriken.
Jag mumsade och tyckte det var ovanligt…liksom lite krispigt.

Tittar till på tallriken. Hela tallriken är full av små svarta skalbaggar.

Jag ulkar rätt ner i tallriken, tar en vända över köksbordet. spyr en gång i hallen och resten prickar toalettstolen.

Ulkandet och kräkandet fick till sist sin bittra eftersmak. Gallsmak. Ögonen var på väg ut från sina ögonhålor, jag vrålade och skrek av bara den.

Magkramp infann sig och jag var helt slut.
Efter den händelsen tog det allt bra många år innan jag lagade mer bruna bönor. Och sedan dess är jag också ytterst uppmärksammad under matlagningen.

2 kommentarer:

Annika sa...

Ha-ha...
Man ska vara uppmärksam när man lagar mat.
Låter nästan som att du sett Floyd och pimplat massa vin under tiden också.

Anonym sa...

Usch, så äckligt.