Twingly statistik

8 september 2009

Vem granskar Collin?

Dubb-bluffen, basunerar Aftonbladet ut idag.
Robert Collin går till angrepp och menar att dubbfria vinterdäck är kass och att man ska ha dubb i dem.

Man kan egentligen bevisa precis vad som helst.
Om man vill.
Det finns undersökningar som pekar på att de dubbfria däcken faktiskt räddar mer i liv och hälsa än dubbade däck.

Sen finns det givetvis undersökningar som bevisar motsatsen. Frågan är vem man ska lita på?

Robert Collin är ingen människa utan fel och brister. Han kan säkert ha rätt, men lika väl fel i denna frågan.

Vad jag reagerar mot är att han så tvärsäkert tar ställning i frågan. Och givetvis är det ur ett stockholms-perspektiv.
Vad annars?

Alla planeter tycks kretsa runt Stockholm. Hur vardagen ser ut i de södra delarna av landet Sverige bryr sig inte Collin om.

Där kör de flesta med sina vinterdäck på ren asfalt under vintern. Det är sällan snön kommer och dyker den upp, är den snart borta.

Att det skulle finnas regionala skillnader måste man också ta hänsyn till. Uppe norr är det helt annan väderlek.

Frågan man ställer sig är: Vilkas ärenden går Robert Collin genom sin totala sågning av dubbfria vinterdäck?
Vem kollar hans påståenden?

Robert Collin har varit tvärsäker förut och faktiskt haft fel.
Skulle inte förvåna mig om det är så nu också.

Skrivet av en personbilsförare av en liten bil som Collin kallade för det “rullande skithuset” och raljerade med.

Det blev sedan Sveriges i särklass billigaste bil att köra och äga. Robert Collin trodde inte alls på bilens förträfflighet.

Aftonbladet: Dubb-bluffen

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Collin är dessvärre urtypen för en gapig tidningskrönikör av sämsta sort. Det handlar inte om journalistik utan enbart om tyckande. Han behöver aldrig bevisa något eller ta ansvar för något han vräker ur sig, bara han framstår som "tuff och orädd". Kanske hade han svårt att få uppmärksamhet som barn och försöker ta igen det nu.

Pernilla sa...

Känns skönt att det finns nån som faktiskt ifrågasätter utan att ta till de stora brösttonerna.

Magnus sa...

Nä, jag köper inte heller Collins resonemang.
Här behövs mer forskning.

Anonym sa...

Collin må vara gapig och raljerande, men i just detta fall finns det väl inte så mycket tvekan om sakfrågan. Jag kan inte tänka mig ett enda vinterdäckstest de senaste 15 åren som inte otvetydigt visat att dubbdäcken är vida överlägsna de dubbfria; ofta till sådan extrem grad att det sämsta testade dubbdäcket varit bättre än det bästa testade dubbfria däcket. Och skillnaden är som bekant störst just på glashalka; precis det väglag som inträffar mycket oftare i södra sverige där temperaturen ofta ligger kring noll, än uppe i norrland där det blir rejält kallt och håller sig rejält kallt hela vintern.

Anonym sa...

Sista kommentaren stämmer inte.
Problemet i södra sverige är att man kör nästan hela vintern på barmark, utan is och snö. Då slits dubben något oerhört.
Med slitna dubbar och ishalkan slår till blir dubbarna istället medar på isen.
Gör alltså ingen större nytta.
Samt att de inte alltid stannar snabbare på ren asfalt.

Anonym sa...

Tycker som Magnus.
Forska mera!
Just nu vet ju ingen hur det ligger till.
Det visar denna debatten.
Anita

divage sa...

Jag som andas in partiklarna från dubbdäck håller förstås inte med honom. Och undrar vad gjorde folk innan dubben kom. Stannade de hemma, eller körde ihjäl sig? Tror nog inte det.