Twingly statistik

2 januari 2008

Ta dig i brasan Per Schlingmann!



Jag trodde först det var skämt och ironi det jag läste i dagens Aftonblad på debattasidorna.
Men se, det var det ju inte.
Utan en partisekreterare för moderaterna som heter Per Schlingmann, hade nu fattat pennan.

En enda stor bedrövelse är denna läsning.
Fortfarande använder man sig av ordet utanförskap.
Det är ett riktigt skitord. Lever man så är man delaktig i samhället, man står inte utanför.
Jag kan välja att stå utanför samhället frivilligt.
Då flyttar jag ut i skogen, bygger en koja, odlar min egen mat, säger nej till alla pengar etc.

Men en som är arbetslös eller sjukskriven är inte i ett utanförskap!
Lägg ner, Per!

"Vi gör det mer lönsamt att arbeta", fortsätter Per.
Men snälla nån. Det har väl alltid varit mer lönande att arbeta än att gå sjuk eller arbetslös.
Vilken djävla verklighet lever ni i, säger jag då.
Jag har ingen speciell utbildning, men kan ändå räkna ut detta utan att vara nationalekonom.
På en a-kassa kanske man lyfter 8-9.000 om man jobbat heltid.
Vilka jobb ger inte det efter skatt om jag arbetar heltid?
I så fall är det ju för böveln fel på låga löner.

Genom att sänka a-kassa och bidrag så ska människor känna "incitament" för att komma tillbaka till arbetslivet.
Fy, fan!.
I min egen hemkommun ska nu över tiotalet barnskötare sägas upp. De blir överflödiga i takt med att barnkullarna minskar.
Vad säger Per till dem?
Inte ett skit förstås.

Detta slår ändå allt.
"Varje skattekrona vi går miste om från den som skulle kunna arbeta, men inte ges möjlighet, är en stöld från de i samhället som verkligen behöver stöd."
Ja, det kanske du skulle ta med fifflarna i alliansen som inte betalar än det ena eller det andra.
Som får sparken och lyfter svindlande löner i två år. Över 70.000 i månaden. I två år!
Utan krav på att ens söka annat arbete.
Jisses!


"Nu återställer vi rättvisan i Sverige."
Skriver fanskapet också....

Man tar sig för pannan. Skakar på huvudet och undrar:
Vad i hela fridens namn går de på för droger egentligen?

Själv skulle jag nämligen också behöva lite av denna fiiinfiiiiina drog som gör att jag också kan se så annorlunda på tillvaron.
Av mig kan du få lite realistisk verklighet tillbaka.

Avslutningsvis:
Många gånger har jag sagt.
- Det är inte straffbart att vara dum i skallen.
- Men det borde fan i mig vara åtalbart!

Pers debattinlägg förändrar inget!
Skäms, på dig Per.
Ditt nya namn blir från och med nu Per Slingmann.
Slingrar som en orm...

Läs hela hans förbannade inlägg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer till 100 %!

Anonym sa...

Var tvungen att googla lite.
Noterade att du lagt ordet incitament inom citationstecken, eller vad det nu heter.
Så här skriver wikipedia om det:
Ett incitament är en anledning för någon att utföra en viss handling. Lön i form av pengar är exempelvis ett incitament för att arbeta.

Undrar om inte partisekreteraren varit framme och editerat där :-)