Twingly statistik

20 januari 2008

Raka spåret åt helvete!


Jan Guillou fick sina fiskar varma i gårdagens Aftonbladet.
Av en händelse läste jag eländet också.
Mest för att det handlade om Guillou.

På tidningens så kallade nöjessidor återfanns rubriken: BRÅKET PÅ SPÅRET.
Det hela gick ut på att Guillou skulle vara sur och arg för att han slogs ut i frågeprogrammet "På Spåret".
Dessutom hade han hävdat att frågorna var tillrättalagda så de inte skulle passa honom.
Allt enligt artikeln.

En ren dyngartikel, med andra ord.
Jag skrattade mest och undrade väl i största allmänhet vad som händer i denna så kallade kändisvärld.

Idag går så Guillou till svars. Han är nämligen mångårig kolumnist på tidningen.
I svidande ordalag undrar han hur journalistiken har förändrats och varför inte skribenten kollade upp fakta med honom själv.
Ja, det är minsann kritik som heter duga.

Aftonbladets nöjessidor handlar i stort sett enbart om konflikter.
Dagens rubrik är: Sanningen om grälet.
Man blir givetvis trött.
Det bästa man kan göra som läsare av tidningen är förmodligen att riva ut sidorna och lämna dem kvar i kiosken.

Å andra sidan brukar jag just ha de sidorna till att plocka upp matrester ur vasken med....
Intressantare än så är det nämligen inte.

För ett antal år sedan var det svårare att komma in på en journalisthögskola än att söka sig till läkarutbildningar. Hur det ser ut idag vet jag inte.
Men betyg har inget med fallenhet för ett yrke att göra.
Inte ett skit. Sedan kvittar det om man är lärare eller journalist.

Dagens journalistik som vi ser i kvällstidningarna är banne mig inte mycket att ha. Halva tidningen är rena dravlet, resten okej, och sedan finns det tack och lov bra toppar.

Under de år jag själv arbetade som skrivande journalist, hände det att jag tackade resolut nej till vissa uppdrag.
Idag tycks egot sitta i främsta rummet för journalisten.
Får man sedan in sin nuna bredvid artikeln, tycks lyckan vara total.

Nä, det är dags att höja standarden rejält.
Därför var det ytterst intressant läsa Guillous inlaga idag.
Tyvärr kan jag inte länka till hans kolumn eftersom Aftonbladet valt att lägga det som en plusfunktion.
Det vill säga: kostar pengar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Här kan man läsa kolumnen gratis:

http://barneyk.blogspot.com/2008/01/jan-guillou-om-dagens-journalistik.html