Twingly statistik

26 juli 2007

Ranelid vs Guillou

Björn Ranelid vs Jan Guillou.
Så vill media ge bilden av dessa gubbar.
Det är inte sant!

Ranelid var den som först gick ut och förfasades över att språkbruket i svenska deckare var minst sagt undermåligt.
Han nästan spottade när han skulle berätta om hur vidrig den där bokgenren var.
Han läste högt ur nån bok från Liza Marklaund, kommer jag ihåg.

Sen nu har han störtat fram igen. Åter igen ungefär samma kritik.
Detta skrev Guillou en krönika om för nån vecka sedan i Aftonbladet.
"Surt sa räven om deckardrottningarna* tror jag den hette.

Guillou tog ställning för sina medsystrar i författarfrågan. Tyckte nog precis som alla andra att Ranelid gnäller lite väl mycket.
Han borde kanske skriva fler böcker istället?

Jag har läst lite av Ranelid. Kass är han ju inte, men problemet är att hans böcker inte lockar läsare/köpare.
Svenska folket har anammat deckare.
Precis som jag själv.

Marknaden, köparna/läsarna, är givetvis stenhårda.
Om inte boken tilltalar så köper man den inte.
Detta måste givetvis Ranelid också förstå!

Därför vill jag slå ett slag för våra kära bibliotek.
Här finns mängder av underbara skatter som bara väntar på att bli hemlånade.
Ta dig en titt i hyllorna!
Låna hem nåt konstigt som du bara är nyfiken på.
Är det inget att ha, så än sen då?

Tänk, man kan låna böcker gratis!
Jag är mäkta stolt över mina förfäder som slogs för denna sak.
Internet i all ära, men det är på våra härliga bibliotek som det mesta sker.

Här sitter grupper med folk och pratar över en billig fika. Oavsett färg, kön eller vad det nu kan vara. Alla känner sig lika hemma bland bokhyllorna.

Därför borde inte heller Björn Ranelid ösa sin galla över andra som också skriver böcker.
Ranelids böcker bredvid en så kallad deckardrottning, lär vi aldrig får se ändå. Det är nämligen flera mil mellan dessa stilar.
Och det är det som är så jädrans skönt!

Kallas visst variation, Ranelid!

1 kommentar:

Anonym sa...

Lite kul med "sammandrabbningar" mellan författare.