Twingly statistik

13 juli 2007

Boktips

Deckarböcker tycks vara svenskarnas favoriter på sommaren.
Varför just på sommaren, undrar jag?
Jag läser nästan uteslutande bara deckare.

Litteratur som anses "enkel" och inte tillhöra böckernas finrum.
Tänk, det skiter jag fullständigt i!
Dessutom kan de vara lärorika till tusen.

Helst läser jag svenska deckarförfattare.
Snart plöjt igenom hela biblioteket!

En av favoriterna är Jan Mårtensson.
Där kan man lära massa saker, jag lovar.

Just nu är jag inne i en bok av Bo R Holmberg.
Boken heter "Väktarsax".
Bara titeln gjorde mig nyfiken.

Sedan läser jag i boken:
"Väktarsax (brandvaktssax, bygel).
En brandhake försedd med en bygel. Denna bygel var en u-formad,
saxliknande anordning som polismammen stötte i nacken på en fridstörare
för att hålla fast honom eller föra honom till förvaring. Uttrycket
byling för polis kommer av denna bygel på brandhaken."

Det var som....tänker jag.
Det hade man ju ingen aning om.

Sen tänker man, är det inte dags att poliserna utrustas på nytt med
detta finfina vapen?

Inga kommentarer: