Twingly statistik

22 mars 2007

Arga katter får rivet skinn

Rena självklarheter kan man tycka.
Alltså apropå rubriken.
Det stämmer ju.
Och är ett rejält gammalt ordspråk.

Att ungdomar inte kan ordspråk har jag full förståelse för.
Men äldre borde väl veta....

Idag trillade ett äldre par in på min linjebuss. Började tjafsa om färdtjänstbiljetter.
- Vi ska se om det går fixa, menade chauffören.
- Det går! Vi har ringt kontoret. Men vi vet att det är problem, det varierar från chaufför till chaufför.....
Sen fortsatte paret så.
I aggresiv och nedsättande tal.

- Om ni tonar ner lite så...manade chauffören.
Men icke.
Pladderkvarnarna gick vidare.

Själv satt jag ganska nära händelsen.
Var redan förbannad och irriterad över saker som hänt på jobbet.
Försökte slumra lite.
Det gick inte.

- Sluta tjafsa! sa jag. Jag har också haft en djävlig dag.

Det lugnade ner sig och paret satte sig i bussen.
Nu var vi rejält försenade.
Så pass försenade att de missade den buss de skulle åka vidare med.
De tvingades vänta i 30 minuter extra för det.

Då muttrade de givetvis om det.
Då njöt jag!
För hade de bara tagit det lugnt.
Så hade chauffören löst allt och vi hade kommit fram i tid.
Nu blev alla i bussen försenade på grund av aggresiva resenärer.

Så, tat lugnt hädanefter.

Inga kommentarer: