Twingly statistik

10 augusti 2006

The dead pixels

Jaha, så upptäckte man nåt fel på sin kamera då!
Förbannat också.
Upptäckte till min fasa att vissa pixlar var tokdöda. Det fanns alltså ingen information alls där.
Hmm...det är väl inget att gapa över, säger du.

Jo, faktiskt. Det är inte kul plåta natthimlar med extra stjärnor i, om jag säger så.
Lätt nervös gjorde jag exponeringar och kollade extra noga.
Men det var pixlar som felade.
Provade olika nedskalningar av bilderna också.
Men när man väl sett ett förbannat fel så tycks man se det oavsett bildstorleken.

Tja, man konstaterar fakta.
Letar upp kvitton, emballage, telefonnummer. En hel hög massa saker för att komma till rätta med problemet.
Efter att ha slitet halva natten med testande och grävande av allt materal, slänger jag mig utmattad i sängen.

På morgonen intar jag en rejält stärkande frukost. Laddar termosen med extra kaffe.
För nu väntar eldprovet.
Ni vet: ringa.
Att ringa och sen komma till nån dataröst....
- Tryck fyrkant för ditten, en etta för datten...
- Du är placerad i kön.
- Vi svarar om 78 minuter, tack för att du väntar.
Sen kommer musiken in som ungefär som shopmusik eller hissmusik.
Ja, fy för böveln. Man drar sig in i det längsta för att ringa såna här samtal.

Men jag greppar luren och slår numret till Olympus.
Två tonstötar, sen nån som säger nåt.
Jaha, där kom datarösten, tänkte jag.
Men se det var en livs levande varelse som ville prata med mig!

- Öhh, sa jag, och sen levererade jag mitt problem.
- Har du testat pixel mapping? sa människan i luren.
- Öhh, svarade jag klokt.
Nu måste människan i luren tro att det inte är en riktig människa i andra luren, funderar jag.

- Gå in i menyn och använd pixel mapping. Man kan behöva göra det två-tre gånger för ett bra resultat, sa människan i luren.
Allt avklarat på under två minuter.
Och det kaffe jag hällde upp innan samtalet var fortfarande rykande hett.
Så hett att jag brände mig som bara den när jag glad i hågen körde ner en deciliter i munnen.

Hostande och rosslande av kaffe som kom genom näsan också, blev det till slut ordning på Karlsson.
Greppade kameran körde lite i menyerna som människan i luren sagt.
Problemet var borta!

Inga kommentarer: