Twingly statistik

6 juli 2007

Träna som rökdykare

Fotbollsträningar idag ser ut och fungerar som de gjorde på slutet av
60-talet.

Detta är anmärkningsvärt!

Avhandling på avhandling har gjorts och mängder av kurser hålls för att
vidareutveckla träningar.
Nu måste man förstås vara läskunnig för att kunna ta del av detta...
Utvecklingen ute i föreningslivet verkar vara stilla.

Behöver man verkligen träna kondition?
Jag tycker nog inte det.
Som bekant rör sig en fotbollspelare inte speciellt mycket på sina 90
minutrar.
Oftast går jag längre på den tidsrymden än vad en spelare rör sig.
Det är också kartlagt.

Nu har jag jobbat som hemlig specialagent och kollat på lite träningar,
i olika klubbar.
Ja, jag vet inte vad som skiljer sig från dagens träningar och de för
30-talet år sen.

Ingen ska inbilla mig att de träningarna som genomfördes förr var så
totalt perfekta att de ska gälla idag.
Aldrig!
Är ju knappt samma spel längre.
Bollar och annat material förändras, regler etc.
Men inte träningarna!

Och handen på hjärtat. Svara nu ärligt du som tränar fotboll:
Hur djädrans kul är det?
Jag vet svaren. Det borde alla veta som sysslar med fotboll.

Vore det inte på tiden att det blev lite mer lattjolajbans på träningarna?
Att man verkligen åker dit för att det känns kul, lattja med kompisarna etc.
Men då sjunker kvalitén, hävdar kritikerna.

Nä, säger jag. Den kan inte sjunka. Botten är nog redan nådd.
I hur många matcher som helst ser man spelare som är ovän med boll.
Kan inte passa, ta emot, skjuta...listan kan bli lång.

Men springa uppför en trappa med en kompis på ryggen, det är han en fena på!
Han borde sadla om och bli rökdykare istället, där passar såna kunskaper
bäst.

Ingen rök utan eld!
Ingen fotboll utan lirare!

1 kommentar:

Anonym sa...

har det verkligen inte hänt nåt, menar du?