Twingly statistik

10 oktober 2012

Sluta trixa nu!

Dags att lära sig ett nytt ord då: siffertrixare.

Stefan Löfven, socialdemokraternas ledare, satte ordet i partiledardebatten under helgen. Knappt hade orden flugit ur mun förrän det börjades mumla och skrivas på mängder av sociala medier.

Ja, det var verkligen ett bra uttryck. Det satt fokus på regeringens bollande med siffror än hit och dit. Varje gång regeringen ska säga nåt så tycks de skjuta från höften med siffror. vare sig det gäller sjukskrivingar eller antalet arbetslösa.

Hur detta år från år kan få hålla på är en gåta. Journalisterna ids inte ens längre fråga var källorna kommer ifrån. Bara det är ett ett gravt brott enligt min syn att se på det.

SVT:s partiledardebatt var mycket bra. Den visade att det finns skillnader mellan opposition och den förda politiken. Inne i båda blocken finns också frågor som spretar lite. Det är bra att det blev synliggjort. Problemet är säkert att så få tittade och tog åt sig.
==============================
Ikväll ska jag till möte där vi ska prata om campingplats. En viktig lokal fråga där det gäller få till turism som både genererar pengar och arbetstillfällen. Jag ser fram emot diskussionerna och kommer också i sammanhanget väcka en av mina hjärtefrågor: kolonistugor.

I ett medborgarförslag, som ingen tog större notis till, ville jag uppföra en blandning av camping- och koloniområde. Det skulle funka klockrent. Hoppas att få bättre gehör ikväll när jag kan lufta mina idéer.

 

AIP: Borgrapport varnar för M-bidragslinjen

Martin Mobergs betraktelser: När kommer minoritetsregeringen Reinfeldt till insikt om a-kassan?

Ledare: Sydöstran: Hans Bülow: Reinfeldts bluffsiffror

1 kommentar:

Nizze sa...

Det är bra att du gett in i politiken. Det behövs såna som dig där.