Twingly statistik

2 oktober 2012

Efter tolv månader då?

Sossarna vill skrota Fas 3. Det var en rejäl nyhet som kablades ut i slutet av förra veckan. Det är bra att S vill stoppa detta elände. Riktiga jobb utlovas istället jämte utbildning. Bra så långt.

Men frågan är om det räcker. Tydligen ska de som är inne i Fas 3 kunna få jobb upp till ett år. Sen då? Ska de gå i praktik efter det? Eller till nån utbildning?

Just fortsättningen är viktig. Arbetsmarknadspolitiken måste vara långsiktig. Personligen känner jag människor som gått i olika åtgärder i 20-talet år, alltså sedan krisen på 90-talet.

Ett års arbete är givetvis bättre än inget. Men den ska tydligen inte kvalificera för ny a-kassa ens. Om jag ska tro på detta måste jag se nåt hopp även efter tolv månaders jobb.

Det är nämligen framtidshopp som alla i Fas 3 behöver! Nä, förslaget behöver ses över om jag ska svälja detta bete.
För övrigt anser jag fortfarande att alla i Fas 3 borde kunna anställas i kommun, stat och landsting. De som är yngre ska givetvis sättas per omgående i en skolbänk för utbildning.

Men alla över 50 borde kunna få ett rejält arbete. Inte bara i tolv månader. Jag tror faktiskt inte heller att det i det stora hela skulle bli någon större kostnad. Själv ser jag bara vinnare med mitt förslag.

 

Aftonbladet: Jobb och utbildning istället för Fas 3

SVT: S: Skrota fas 3

DN: S vill skrota fas 3

Inga kommentarer: