Twingly statistik

14 oktober 2012

När våpen talar

Hon står där i baren och hänger, precis som jag. Hon är 18 år, söt och har en charmerande tandställning. Hon är i den åldern så hon kan dricka en öl och umgås med vuxna. Ja, hon är ju faktiskt myndig.

- Så hur ser din framtid ut då? frågar jag nyfiket.
Det är lätt tro att jag gör en framstöt, men så är det inte. Jag kunde faktiskt varit hennes farfar, nästan….

- Om tio år har jag gift mig rikt. Jag städar och pysslar om, säger hon.

Här vill jag tro att svaret är ironiskt. Men det visar det sig inte vara. Såna där lyxhustrur som dyker upp i dumburken har numera blivit det senaste man ska bli för unga kvinnor.
Jag häpnar!

Å andra sidan vad fan ska de göra? Men att bli ett blåst våp kan väl inte vara en framtid?

- De är smarta de där kvinnorna, bedyrar nu den unga kvinnan för mig. De får allt de vill och lite till. Ingen dumbom kan lyckas med det, förklarar hon på sitt självklara sätt.

Se där, tänker jag. Här står man inför ett våp i tandställning som ska bli beroende av en rik man i framtiden. De som kämpar för rättigheter och könets lika värde kan alltså lägga ner.

Nu kommer nämligen en generation fram som vill rulla tillbaka det mesta. Grattis!

Inga kommentarer: