Twingly statistik

18 juli 2011

Modern teknik

I förra veckan åkte den gamla tjock-tv:n ut.
Det gick lättare än jag trodde, faktiskt.

Men att den gamla tv:n var så duktig på att samla damm hade jag ingen aning om.
Det yr fortfarande runt i lägenheten ju. Och det är ingen mening börja städa förrän dimmorna lagt sig, tycker jag.

När den nya tv:n skulle handlas in så fick en systerson följa med. Han är betydligt yngre än mig och begriper mer om alla konstigheter, typ förkortningar och annat.

Efter mycket om och men blev det en tv på 40 tum, med led-skärm. T:n har enligt systersonen, “det absolut senaste inom tv-teknik”. Det låter ju bra. Led är ju bra för att det också drar mindre ström.

Jodå, det blev ett enormt stort paket att bära ut också. Lite för stort egentligen. Min lilla bil räckte med nöd och näppe.
Fast jag hade ju egentligen tänkt lägga det platta paketet inne i bilen. Det fick jag bannor för per omgående av systersonen.

Så nu har den nya tv:n varit på plats i en vecka och det har skruvats och mekats med det mesta. Alla inställningar som ska göra än hit och dit.
Man blir trött.

Fast mest tröttande av allt är tv:n inte går att stänga av. Sanslöst kass.
Så jag satte upp en brytare som släcker tv:n. Om vi alla människor har allt inkopplat på stand-by så kostar det massor i energi.

Ett slöseri utan mening. De värsta syndarna låter ju till och med mobilladdaren sitta kvar efter att de laddat telefonen.
Förskräckligt!

Vad hjälper det att folk har de bästa och finaste sakerna om de är dumma i skallen?
Det är dags att folk blir lite mer energismarta.

Inga kommentarer: