Twingly statistik

4 juli 2011

En svår fråga

Är plast komposterbart?

Klarar du att svara på den frågan?
Ett par kvinnor jag mött i ett soprum kan bevisligen inte svara på denna intrikata fråga.

Jag har nämligen ställt frågan tre gånger till kvinnor som kommer med plastpåsar och sen slänger detta i det komposterbara kärlet.
Kvinnorna jobbar inom hemtjänsten och vet tydligen inte hur de ska svara på frågan.
- Hmrpf! är ungefär det svar jag fått.

Men jag vet hur det fungerar inom hemtjänsten. Detta ligger liksom utanför deras yrke. Jag menar gå ut med soppåsar!
Så det vill ingen. Därför ställer man den bruna papperspåsen i en plastpåse.
Sen fyller man den till absoluta bristningsgränsen.

Ingen vill tömma den, men till slut är det nån stackare som tvingas bära bort eländet. En flugsvärm runt kassen talar om att det legat länge, länge.

Så ska det givetvis inte gå till. Sommartid behöver man kasta varje dag. De gamla och sjuka som sitter fast i sina lägenheter ska inte behöva tolerera det.

Därför borde man införa Lex-Soppåse.

Inga kommentarer: