Twingly statistik

28 juni 2011

Snobbar som sportar

Har du gått och blivit snobbig, Karlsson?
Undrar folk. Svar på tal kommer nu.


Det här med snobb dök upp ett par veckor innan midsommar.
Jag hade i vanlig ordning glömt att hälsa på folk. Helt i sin ordning egentligen. För när jag kör bil ser jag bara trafikanter och känner nästan aldrig igen andras bilar.
Är jag ute och vandrar så är jag koncentrerad på annat. Jag funderar och löser problem.


Sista tiden har varit mycket fundersam. Så mycket texter och bilder som jag levererat under en period av två månader har jag inte gjort på bra många år.
Pusslandet med detta gjorde mig till en snobb!
Och det är det sista jag är. Så den myten avlivas bestämt.


Sen när jag tänker på snobberi så undrar jag om det finns sporter som är mer snobbiga än andra. Under en helg har jag kollat detta lite närmare med folk.
Två sporter kommer alltid upp på dagordningen om man säger orden snobb och sport. Nämligen tennis och golf.


Om vi börjar med tennis. En sport där det ska var dödstysta läktare för att spelarna ska kunna träffa sina bollar.
Men hallå!!!
Inom golfen har det blivit bättre. Numera kan man ju hosta utan att allt spel avbryts.
Sen finns det också mindre golfklubbar som faktiskt tillåter att vanliga medborgare spelar på deras bana. Man kan låna utrustning och man behöver inte ha speciella kläder eller kort för att spela lite.
Dessa klubbar går det bättre och bättre för. De traditionella har det kämpigare.


Spontant tycker jag att stora mästerskap i både tennis och golf måste göras mer uppslupna. Publiken ska kunna vifta med flaggor och stämma upp i sånger. Det vore festligt det.
För att klara det måste givetvis spelarna tränas precis som polishästar. Såna hästar räds nämligen inte av vare sig en mobilsignal eller uppfällt paraply.
De miljötränas!
Så börja träna med häftig rock på hög volym och ni klarar även detta.
Då skulle kanske även jag uppskatta sporterna än mer.

Inga kommentarer: